Test letních pneumatik 2016
8. 3. 2016 – 0:04 | Auto-moto | Martin Slapnička | Diskuze:
Kvalita pneumatik se liší nejen cenou. Nejdražší vždy nemusí nutně znamenat nejlepší a opačně. Přes to cena obvykle s kvalitou v případě letních pneu souvisí.
Pracovníci ÚÁMK (automobilový klub) potvrzují, že v oblasti pneumati obecně spíše platí – ceně odpovídá kvalita. Potvrdilo se to i při posledním porovnání celkem šestnácti letních plášťů rozměru 225/45 R17, který připravil německý automotoklub ADAC.
S hodnocením dobré a počtem čtyř hvězdiček se umístily čtyři nejdražší kusy. Naopak na posledním místě s hodnocením „dostatečné“ jsou pneumatiky Maxxis Victra VS01 za druhou nejnižší cenu. Tím chceme hned v úvodu říct, že investovat do kvalitních pneumatik, zvláště v případě takto „sportovního typu“, jako jsou sedmnáctipalcové pláště, se vyplatí. Při daném testu byly všechny pláště testovány na identickém vozu Volkswagen Golf.
Na prvních čtyřech místech se ocitly: Continental SportContact 5, ESA-Tecar Spirit 5 UHP, Pirelli P Zero a Vredestein Ultra Vorti. Co vítěze odlišuje od ostatních? V případě nejlepšího pláště Continental SportContact 5 jednoznačně spolehlivé chování za obou základních situací: za sucha i mokra. Právě výsledky za těchto dvou počasí určují společně 60 % výsledku. Dalších 20 % bodů pak získává plášť za míru opotřebení a jen po deseti procentech za to, jak je obutí hlučné a jak ovlivňuje spotřebu vozu. Samozřejmě, že i s tím mohou výrobci tak trochu kalkulovat.
Ostatně v těchto dvou „málo bodovaných disciplínách“ si nejlepší Continental a nejhorší Maxxis byly blízko. Nicméně to nic nemění na faktu, že jízdní vlastnosti vítězného pláště na suchu a mokru předčily ostatní. I když… uveďte další příklad. Až devátý Michelin PilotSport 3 dokonce na suchu předčil vítěze a ani na mokru si nevedl o mnoho hůře, patřil by do první trojky, ale ve všech ostatních ohledech byly výsledky jen průměrné.
Co jsme tím chtěli říct? Že skutečně dobrá pneumatika musí stavět na bezpečnosti na suchu a mokru, ale musí mít vyvážené i ostatní charakteristiky.
Příjemným překvapením bylo šesté místo pneumatiky Sava Intensa UHP, která patřila mezi nejméně hlučné a měla naprosto nejlepší parametry, pokud jde o nízkou míru opotřebení. K tomu o bezmála třetinu nižší cenu než vítěz.
VÝSLEDKY TESTU LETNÍCH PNEUMATIK (225/45 R 17 94 Y) |
|||||||
Pneumatika |
Celkem |
Sucho |
Mokro |
Hluk |
Spotřeba |
Opotřebení |
Cena |
Podíl na výsledku (%) |
100 |
20 |
40 |
10 |
10 |
20 |
|
Continental SportContact 5 |
2,0 |
1,2 |
1,9 |
3,3 |
2,1 |
2,0 |
9600 |
ESA-Tecar Spirit 5 UHP |
2,2 |
1,7 |
2,5 |
3,1 |
1,3 |
2,3 |
- |
Pirelli P Zero |
2,2 |
1,9 |
2,0 |
3,1 |
2,1 |
2,3 |
9000 |
Vredestein Ultrac Vorti |
2,3 |
1,3 |
2,5 |
3,1 |
2,5 |
2,3 |
8700 |
Hankook Ventus S1 evo2 K117 |
2,6 |
1,8 |
2,6 |
3,3 |
1,9 |
2,3 |
7600 |
Sava Intensa UHP |
2,6 |
2,2 |
2,6 |
3,0 |
2,4 |
0,8 |
6700 |
Nokian zLine |
2,7 |
2,2 |
2,7 |
3,5 |
2,0 |
2,3 |
8000 |
Yokohama Advan Sport V105 |
2,7 |
1,2 |
2,7 |
3,5 |
2,7 |
1,5 |
8500 |
Uniroyal RainSport3 |
2,8 |
2,8 |
2,5 |
3,5 |
1,7 |
2,5 |
7600 |
Michelin PilotSport 3 |
2,8 |
1,3 |
2,3 |
3,0 |
2,2 |
2,8 |
- |
Toyo Proxes T1 Sport |
2,9 |
1,6 |
2,9 |
3,3 |
2,4 |
2,8 |
8000 |
Firestone Firehawk SZ90 |
3,0 |
2,2 |
3,0 |
3,8 |
2,2 |
2,0 |
8000 |
Fulda Sportcontrol |
3,0 |
2,9 |
3,0 |
3,0 |
1,8 |
1,3 |
7800 |
Semperit Speed-Life 2 |
3,0 |
2,5 |
3,0 |
3,4 |
1,6 |
1,8 |
8100 |
GT Radial Champiro HPY |
3,2 |
1,5 |
3,2 |
3,2 |
2,0 |
2,8 |
7800 |
Maxxis Victra VS01 |
3,8 |
1,6 |
3,8 |
3,4 |
2,0 |
2,3 |
7000 |
HODNOCENÍ ADAC |
||
Velmi dobrá |
0,5 - 1,5 |
***** |
Dobrá |
1,6 - 2,5 |
**** |
Uspokojivá |
2,6 - 3,5 |
*** |
Dostatečná |
3,6 - 4,5 |
** |
Nedostatečná |
4,6 - 5,5 |
* |