Spotřební daň u nafty by mohla klesnout až o 2,50 na litr
8. 11. 2010 – 12:28 | Ceny PHM | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Strana Věci veřejné (VV) chce prosadit snížení spotřební daně z motorové nafty o 2,5 koruny na litr, což by znamenalo pokles o necelých 23 procent.
Zástupci strany to řekli na pondělní tiskové konferenci spolu s ministrem dopravy Vítem Bártou (VV) a šéfem Liberálního institutu Miroslavem Ševčíkem.
Psali jsme: Kalousek: Uvažujeme o zlevnění benzínu, řidiči u nás netankují, jen projíždějí
Poslanci si slibují posílení poptávky po naftě na našem území, která od začátku letošního roku výrazně klesla v důsledku zvýšení spotřební daně a DPH. Příjem státního rozpočtu by měl podle odhadů vzrůst o 1,64 miliardy korun.
Toto zvýšení, které bylo součástí tzv. Janotova úsporného balíčku, přišlo ve stejný čas jako snížení spotřební daně z nafty v sousedním Slovensku. Sdružení automobilových dopravců ČESMAD již tehdy avizovalo, že budou tankovat na Slovensku.
Dříve jsme informovali, že Kalouskův tým odborníků analyzuje, zda a při jaké výši zlevnění by kamiony projíždějící Českem skutečně tankovaly u českých pump. "Efekt by se nedal očekávat při menším snížení než o dvě padesát na litr. Snížit spotřební daň o korunu na litr, to by byla čistá ztráta, protože na Slovensku by to bylo i nadále levnější, a kamiony by tak dál měly zákaz tankovat v České republice," vysvětluje Kalousek.
Poslanci VV chtějí toto snížení přidat jako pozměňovací návrh k zákonu o spotřebních daních, který je nyní ve sněmovně.
"Osobně tento návrh velmi silně podporuji a zároveň se trochu omlouvám panu ministrovi financí Kalouskovi, že s tím přicházíme až nyní. V době, kdy o tom jednala porada ekonomických ministrů, jsem bohužel ještě neměl k dispozici všechny potřebné informace," řekl Bárta.
K problematice spotřebních daní zpracovala studii Národohospodářská fakulta Vysoké školy ekonomické, z níž jednoznačně plyne, že snížení daní by mohlo mít pozitivní dopad na celkové daňové inkaso i na konkurenceschopnost české ekonomiky.
Podle studie plyne problém z toho, že 60procentní podíl na spotřebě motorové nafty tvoří přeprava osob a nákladu. Současné kamiony mají nádrže až na 1500 litrů, což jim umožňuje překonání značných vzdáleností bez potřeby tankovat (například vzdálenost mezi Českou republikou a Španělskem).
Studie doporučuje daň snížit, protože dolní mez spotřební daně je sice daná Evropskou unií, ale mezi státy přesto dochází k daňové konkurenci. Z mezinárodního srovnání plyne, že pokud by ČR snížila cenu nafty o zmíněné 2,5 koruny, zvýšil by se výnos daně o 0,68 miliardy korun, pokud by byl zachován současný stav v okolních zemích. Pokud však vstoupí v platnost změny, které se plánují na Slovensku a v Rakousku, mohl by výnos dosáhnout až 1,64 miliardy korun.
-Jiří Táborský,Mediafax/NašePeníze.cz
Může se hodit: Ceny pohonných hmot