Autodopravci chtějí snížit daň z nafty i páteční mýtné
1. 6. 2010 – 20:48 | Auto-moto | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Nejvyšší orgán Sdružení Česmad Bohemia sdružující české automobilové dopravce požaduje snížení spotřební daně z nafty a usiluje také o snížení pátečních sazeb mýtného pro autobusy.
V úterý o požadavcích dopravců informoval mluvčí sdružení Martin Felix.
Delegáti přítomní na Shromáždění zástupců regionů, což je nejvyšší orgán sdružení, se dohodli na několika prioritách pro nejbližší období. "Předsednictvu uložili z důvodu propadu výběru spotřební daně z nafty do státního rozpočtu prosazovat snížení spotřební daně z nafty minimálně na úroveň okolních zemí, nebo případně zavedení profesionální nafty pro silniční dopravce. Vedení by také mělo vytvářet tlak na vyšší alokaci výnosů ze spotřební daně do Státního fondu dopravní infrastruktury za účelem dobudování silniční infrastruktury, včetně obchvatů měst a obcí," informoval mluvčí Česmadu Martin Felix.
Propad ve výběru spotřební daně z nafty do státní kasy zapříčinil fakt, že tuzemští řidiči ji tankují v okolních státech, kde je spotřební daň nižší, a nafta tedy levnější. Cena nafty na českých čerpacích stanicích patří dlouhodobě k nejvyšším z celé EU. Podle německého ústředního automotoklubu, který ceny v jednotlivých zemích Evropy pravidelně porovnává, zaplatí z okolních zemí za naftu nejméně rakouští řidiči, až o dvě koruny na litr.
Levněji svou nádrž doplní i řidiči v Polsku (o 12 až 15 procent nižší cena), na Slovensku a pár haléřů ušetří dokonce i v Německu. Vyšší cenu nafty na tuzemských benzinových pumpách způsobuje právě vyšší spotřební daň platná od začátku letošního roku. Ta je vysoko nad minimální sazbou předepsanou Bruselem. Zatímco Evropská unie stanoví pro rok 2010 sazbu 330 eur (zhruba 8 460 korun) na tisíc litrů nafty, spotřební daň v Česku nyní činí 420 eur (10 770 korun) na tisíc litrů nafty. Zatímco Česko spotřební daň zvyšovalo, Slováci ji letos v únoru snížili o 11,3 eurocentu na litr (necelé tři koruny). O 27 procent nižší je i spotřební daň v sousedním Polsku.
Zástupci dopravců naopak podpořili případné rozšíření mýtného systému z dálnic na silnice nižší třídy, ale stanovili si několik podmínek. "Mýtný systém nesmí být dotován z výnosů mýtného z dálnic a rychlostních komunikací a musí generovat další významné finanční prostředky na infrastrukturu. Zároveň nesouhlasíme se zavedením diferencovaných sazeb mýtného, které by poškodily české autodopravce. V neposlední řadě prosazujeme snížení pátečních sazeb mýtného pro autobusy na původní úroveň," vyjmenoval podmínky Felix.
Od letošního února jsou v pátek od 15. do 21. hodiny sazby mýtného u aut s více než dvěma nápravami zvýšené o 50 procent, u dvounápravových aut pak o čtvrtinu. Změna se nakonec dotkla i autobusů, kterých se původně týkat neměla. Na jedné cestě z Prahy do Brna tak společnosti zaplatí až o stokoruny více. Mnozí autodopravci na to reagovali zdražením jízdného. Diferenciace sazeb mýtného by měla podobné rozdíly umožnit i v dalších dnech. Výše poplatků by se měnila podle denní doby či dne v týdnu.
V oblasti legislativy by Česmad uvítal brzké dořešení otázky odborné způsobilosti spedičních firem, spoluodpovědnosti odesilatele za hmotnost nákladu a vyšší podporu kombinované dopravy v rámci programů ministerstva dopravy.
V případě rozšíření pátečního omezení jízd kamionů, neúměrného zvýšení sazeb mýtného, nedořešení připomínek k fungování elektronického mýtného, či zvýšení daňové zátěže silničních dopravců bez adekvátní kompenzace chtějí automobiloví dopravci svolat krizový štáb sdružení a připravit protestní akce.
-Mediafax
Kam dál?
- Průměrný věk autobusů v Česku přesahuje 14 let, mnoho jich patří na vrakoviště