Poslanci schválili výhodnější podmínky pro operátory na úkor zákazníků
13. 9. 2014 – 0:38 | Spotřebitelé | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Poslanci hospodářského výboru se rozhodli ulehčit operátorům a přitvrdí zákazníkům. Spotřebitelé budou muset setrvávat ve smlouvách, se kterými nesouhlasí a živnostníkům se prodraží předčasné ukončování nevýhodných smluv.
Novelu zákona o elektronických komunikacích předložilo Ministerstvo průmyslu a obchodu v březnu letošního roku. Cílem změn mělo být přizpůsobení zákona novému kontrolnímu řádu. Poslanci hospodářského výboru ale neváhali a měnili i ustanovení, která jsou určena k ochraně zákazníků.
Všichni podnikatelé a právnické osoby mají být podle návrhu zbaveni ochrany proti nepřiměřeným pokutám při předčasném ukončení smlouvy. Operátoři jim budou moci automaticky prodlužovat smlouvy, aniž by je na to museli upozornit a v případě uzavírání smlouvy přes telefon jim už nebudou muset posílat shrnutí, ze kterého bude jasně patrné, na čem se vlastně domluvili.
Že je taková ochrana zbytečná u velkých obchodních korporací, bychom se asi s navrhovateli shodli. Mají totiž silnou vyjednávací pozici a při uzavírání smlouvy to asi nevypadá tak, jak jsme zvyklí my: „Podepiš, nebo běž“. Drobný živnostník, řemeslník na tom ale při vyjednávání a uzavírání smlouvy s operátorem není o nic lépe než běžný spotřebitel. Telefon pro své podnikání dnes bezpochyby potřebuje, ale podmínky smlouvy prakticky neovlivní. Vrátit operátorům zpět do ruky trumf, který bránil změnám a úsporám rozhodně nelze považovat za férový návrh.
Druhá změna se nedotkne pouze podnikatelů, ale nás všech. Pomalu si začínáme zvykat, že silnější strany spotřebitelských vztahů si mohou smlouvy a jejich podmínky měnit, jak chtějí. Obecně v občanském zákoníku platí, že na možnosti jednostranné změny se musí smluvní strany předem domluvit. Podnikatel změnu ohlásí v dostatečném předstihu a zákazník dostane čas na rozmyšlenou, jestli v takové smlouvě chce nebo nechce pokračovat. Operátoři si však vymohli velkou výjimku ve svůj prospěch.
Dnes musí operátoři v případě změn vyjmenovaných podstatných náležitostí smlouvy a změn zhoršujících postavení zákazníka ho vždy poučit o právu odstoupit od smlouvy. Nově budou mít operátoři větší volnost v tom, o čem budou zákazníka informovat. To, že zveřejní nové podmínky smluv, budou muset oznámit vždy a všem, ale prakticky to mohou udělat větou na faktuře: „Změnili jsme podmínky. Milý zákazníku, najdi si je na webu.“ Ti zvídavější z nás po změně začnou pátrat a několika šťastlivcům se podaří najít, co je v desítkách stran obchodních podmínek napsáno jinak. Pokud návrh projde, poučit zákazníka o právu odstoupit od smlouvy by museli jen v případě, že sami vyhodnotí, že změna je podstatná a v neprospěch zákazníka, a to prakticky jen u klientů, kteří mají smlouvu na dobu určitou. Ostatní budou muset vypovídat smlouvy podle standardních postupů operátorů, což se může protáhnout až na dva měsíce – za předpokladu, že se změny podmínek vůbec dopátrají. Zákazníci tak proti své vůli budou zůstávat u operátorů přesto, že se změnou podmínek nesouhlasili nebo proto, že jim nikdo o možnosti odstoupit od smlouvy neřekl.
Stále je naděje, že Poslanecká sněmovna změnu nepřijme. Zákon z hospodářského výboru postoupil do druhého čtení, ve kterém je ale podruhé. Už jednou byl výboru vrácen, protože si poslanci v plénu nebyli jisti dopady změn. Hospodářský výbor místo toho, aby pochybnosti rozptýlil a odstranil negativní dopad na spotřebitele a živnostníky, pouze přitvrdil. Český telekomunikační úřad navíc upozorňuje, že navrhovaná změna je v rozporu s evropskou směrnicí. České republice by pak hrozila žaloba Evropské komise kvůli špatnému provedení evropského práva do naší legislativy.