O2 klame zákazníky, půjde proto k soudu
30. 6. 2016 – 9:17 | Spotřebitelé | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Pokud operátor mění podmínky svých služeb, mohou spotřebitelé odstoupit od smlouvy. Společnost O2 však chystanou úpravu podmínek, která spočívá ve vypnutí mobilního internetu po vyčerpání předplaceného objemu dat, nazývá „změnou faktického nastavení služeb“ a odmítá na jejím základě svým zákazníkům poskytnout možnost ukončit smlouvu. "Podle nás tím spotřebitele klame a bude muset čelit následkům." Uvádí důvod sdružení na obranu spotřebitelů dTest, které žalobu podává.
Vyzvali jsme společnost O2 Czech Republic ke zdržení se protiprávního jednání vůči spotřebitelům. To spočívá v nesprávném informování spotřebitelů o změnách smlouvy. Tisková mluvčí společnosti O2 nám tvrdí, že operátor nemění smlouvy, ale jen „faktické nastavení služeb“, a že se zákazníkům k ničemu nezavázali. Vypínání internetu jim údajně nařídil Český telekomunikační úřad.
Považujeme to za zcela nepochopitelný přístup k zákazníkům i právu jako takovému. Smlouvu v právním smyslu totiž netvoří jen formulář, který spotřebitel podepisuje, ale také podmínky a ceníky, na které operátor odkazuje, nebo také informace z nabídek, které vymezují charakter služeb, a řada dalších věcí. ČTÚ může nařídit konkrétní změnu smlouvy či jejích podmínek, ale to se podle našich informací nestalo.
Jednostranná změna podmínek není pro operátora příliš složitá. Stačí, když ji nejpozději 30 dní před účinností zákazníkům oznámí a je-li to změna k horšímu, informuje o možnosti odstoupit od smlouvy. To však O2 neučinila a ani takovou možnost nenabízí. Operátor tvrdí, že v případě mobilního internetu totiž ani nemusí. Podle nás tak O2 klame zákazníky. Navíc, pokud operátor nedodržuje zákonný postup, nemůže docílit účinnosti změn. Společnost O2 jsme dnes vyzvali ke zdržení se protiprávní činnosti. Je to první krok k tomu, abychom mohli podat žalobu, která by operátorovi takovou činnost soudně zakázala, k čemuž jsme oprávněni dle zákona o ochraně spotřebitele.
Zákazníci, kterým se změna nelíbí a jsou poškozeni postupem O2, mají několik možností, jak změnám čelit v řízení u Českého telekomunikačního úřadu. Než změna vstoupí v účinnost, nabízí se podnět proti klamavým obchodním praktikám. Jsou to totiž především zákazníci, kteří se musí ozvat, že se jim takový postup nelíbí.