Falešné zpravodajské servery nešíří jen dezinformace, ale nabízí i snadné hubnutí
20. 12. 2016 – 10:01 | Média | Martin Slapnička | Diskuze:
Nepoctivci, kteří prodávali zelenou kávu Pure Green Coffee jako zázračný doplněk stravy pro hubnutí a k její propagaci používali falešné zpravodajské servery, musí odškodnit své zákazníky sumou v celkové výši 30 milionů amerických dolarů. Informuje o tom spotřebitelský server Consumerist.
Aféru floridských obchodníků se zelenou kávou odstartovala talkshow populárního televizního lékaře dr. Mehmeta Oze. Doktor Oz, který je známý tím, že podporuje mnohé potravinové doplňky s pochybnou účinností, v jednom z dílů svého pořadu vychvaloval pozitivní účinky zelené kávy jakožto suplementu při dietách.
Tímto pořadem se inspirovali i podnikavci jménem Nicholas Scott Congleton a Dylan Lohrer. Nechali si zaregistrovat obchodní značku Pure Green Coffee a v květnu roku 2012 spustili prodej vlastního potravinového doplňku, tabletek s extraktem ze zelené kávy. Na tom by nebylo samo o sobě nic špatného a neobvyklého, problém však tkvěl ve způsobu, jakým Congleton a Lohrer svůj výrobek propagovali.
Zástupci společnosti Pure Green Coffee si nevystačili jen s klasickými přehnanými tvrzeními o zázračných účincích extraktu zelené kávy či hubnutí bez diety a změny stravovacích zvyklostí. Nešetřili nadsázkou a slibovali váhový úbytek okolo osmi kilogramů za čtrnáct dní a odstranění 12 % tělesného tuku v průběhu tří měsíců. Kromě toho ale Congleton spustil také velké množství falešných blogů a informačních serverů, které užívaly loga skutečných a dobře známých zpravodajských portálů. Tyto stránky byly plné pozitivních recenzí spotřebitelů, jimž Pure Green Coffee údajně pomohlo zhubnout. Část z nich si však Congleton vymyslel, za další část pak zaplatil.
Americká vládní agentura Federal Trade Comission (FTC) uznala reklamní tvrzení prodejců za nereálná a neomluvitelná reklamní nadsázkou. Propagaci pomocí falešných zpravodajských serverů pak FTC označila za křiklavý příklad klamavé reklamy. Společnost musí svým zákazníkům zaplatit odškodné v celkové výši 30 milionů dolarů a navíc musí upustit od používání klamavé reklamy. Zmizet tak musí jak nereálná reklamní tvrzení, tak falešné zpravodajské servery.
Podobné klamavé praktiky používají výrobci potravinových doplňků velmi často. Do boje proti falešnému zpravodajství nedávno vytáhli i internetoví giganti Google a Facebook, provozovatelé takových serverů přijdou o umístění ve vyhledávačích a zisk z reklamy.