Čína v Polsku naráží na problémy při stavbě dálnice. Místní pro ně nechtějí pracovat
11. 2. 2011 – 12:16 | Zahraniční | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Čínská firma, která v Polsku staví dálnici z Varšavy do Lodže, musí do země dovést 500 Číňanů, aby mohly stavební práce začít. Podle pátečního deníku Rzeczpospolita totiž místní obyvatelé nechtějí pro firmu pracovat.
Společnost China Overseas Engineering Group společně s polským partnerem - firmou Decoma – budou stavět dva úseky dálnice A2 mezi Lodží a Varšavou v celkové délce asi 50 km. Polské ředitelství dálnic a silnic GDDKiA za stavbu chtělo dát 2,9 miliardy zlotých (cca 18 miliard korun), ale Číňané nabídli výstavbu za méně než 1,3 miliardy zlotých (cca 8,1 miliardy korun). Přitom dálnice má být postavena už do zahájení fotbalového Eura 2012 v Polsku a na Ukrajině.
Zpočátku počítali Číňané s účastí polských subdodavatelů, ti to ale odmítli, proto do Polska nyní zamíří prvních 500 Číňanů, později možná další stovky, uvádí deník.
„Takové řešení se dalo očekávat,“ řekl Marek Michałowski předseda Polského svazu zaměstnavatelů ve stavebnictví. Ceny za nabízené kontrakty byly podle něj tak nízké, že je v polských podmínkách není možné realizovat. „Brzy budou mít podobné problémy se stavebními materiály a stroji. Výběr čínské společnosti byla chyba,“ tvrdí Michałowski.
<%Anketa185%>
Podle polské vlády ale neexistuje riziko, že by investice byla odložena. Pro Číňany, kteří chtějí vstoupit na evropský trh výstavby silnic, a potřebují reference, jde o prestižní kontrakt. Ten bedlivě sleduje i české ministerstvo dopravy, které uvažuje, že by do tendrů na výstavbu českých dálnic Číňany také pozvalo.
Marek Michałowski ale vyjmenovává další problémy Číňanů, kteří chtějí budovat polské dálnice. „Je to konflikt s pracovním právem. Cizinci se musí přizpůsobit naší realitě, je potřeba platit sociální zabezpečení. Ukáže se řada otázek a budou kontroly, zda ti lidé pracují za stejných podmínek, jako by pracovali Poláci,“ uvedl Michałowski. Je důležité, aby všechny společnosti působící na trhu pracovaly za stejných podmínek. Jinak podle něj konkurence není možná.
-Martin Čarek | MED
K tématu:
- Stavitelé dálnic v Číně jsou nejrychlejší i nejlevnější, v Česku ale neuspěli
- Čínské firmy budou možná v ČR stavět dálnice
- Bárta: Kvůli úsporám nabídneme spolupráci i čínským firmám
- Čína se stala druhou největší ekonomikou světa, předhonila Japonsko