Automobilku Volvo koupila Čínská firma
28. 3. 2010 – 21:28 | Auto-moto | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Největší čínská soukromá automobilka Zhejiang Geely Holding Group podepsala smlouvu o koupi švédské automobilky Volvo od americké Ford Motor. Informovala o tom v neděli agentura Reuters s odvoláním na prohlášení mluvčího Volva.
Celková cena za transakci by měla dosáhnout 1,8 miliardy dolarů. "Dnešek představuje milník v historii společnosti Geely," prohlásil šéf Geely Li Šufu během tiskové konference s tím, že společnost Volvo Cars bude i nadále samostatnou společnosti s vlastním managementem se sídlem ve Švédsku.
Ještě před pár lety by přitom tato transakce byla nepředstavitelná, protože čínská automobilka dosahuje pouze 16 procent obratu Volva a má jen polovinu zaměstnanců, ve srovnání se svou nejnovější švédskou dceřinou společností.
Geely mimo jiné uvedla, že se jí podařilo uzavřít všechny nezbytné smlouvy týkající se financování, nicméně se nevyjádřila o možnosti úvěru ze strany Evropské investiční banky (EIB).
Volvo se v Číně prozatím vyrábět nebude
Podle šéfa automobilky Geely je důležité, aby Volvo bylo i nadále blízko svých klíčových dodavatelských center. "Jsem hluboce přesvědčen, že výroba v Gothenburgu a v Belgii bude z dlouhodobého hlediska zachována," prohlásil Li.
Převzetí společnosti získalo podporu také odborářů Volva, kteří dříve navrhovanou transakci kritizovali a stěžovali si na nedostatek informací.
Na rozdíl od pokusu americké General Motors prodat čínské společnosti Tengzhong automobilku Hummer, získala Geely podporu i pekingské vlády ve snaze ovládnout Volvo.
<%Anketa89%>
Čína na automobilovém trhu roste
Převzetí Volva podle agentury Reuters podtrhuje nástup Číny jako hlavního hybatele globálního automobilového průmyslu a zároveň ukončuje téměř dvouleté jednání o prodeji Volva.
Celá transakce by měla být dokončena v následujících měsících a měla by poskytnout dvojce na americkém automobilovém trhu dostatečné finanční prostředky v hotovosti, aby se mohla soustředit na svou hlavní značku Ford.
Geely se stala preferovaným zájemcem o ztrátovou švédskou automobilku již v říjnu 2009. Čínská firma plánuje udržet jak značku, tak i výrobu, včetně centrály, výrobních prostředků a vývojového centra, ve Švédsku.
Li Šufu již také plánuje vybudování továrny v Pekingu, která by měla vyrábět až 300 tisíc vozů značky Volvo pro čínský trh, tedy stejné množství vozů, které Volvo prodává v zahraničí. Zároveň by v Číně vyráběné vozy mohly nahradit Audi A6, které dosud používají čínští vládní přestavitelé jako své služební vozy.
Čína v loňském roce překonala Spojené státy a stala se největším automobilovým trhem na světě poté, co prodeje vozů stouply o 46 procent na rekordní úroveň 13,6 milionu prodaných vozů. Čínské automobilky se také snaží dostat na západní trhy, dosud jim ale chyběla dostatečná technologie i výhoda známých automobilových značek. Právě ovládnutí Volva by čínské Geely mohlo pomoci některé z těchto překážek překonat.
(Mediafax)
Kam dál?
- Avia se po devadesáti letech na trhu výrazně mění
- Volkswagen Up! Lite - auto se spotřebou 2,5 litru půjde do výroby
- Škoda Fabia i Roomster zlevnily, přibyla další verze Scouta