Volkswagen Up! Lite - auto se spotřebou 2,5 litru půjde do výroby

28. 12. 2009 – 1:32 | Auto-moto | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

Volkswagen Up! Lite - auto se spotřebou 2,5 litru půjde do výroby
Volkswagen Up! Lite | zdroj: NašePeníze.cz

Největší evropská automobilka Volkswagen se snaží určovat díky svým úsporným motorů TDI a TSI trendy ve snižování spotřeby. Nejnovějším automobilem, který má toto potvrdit je právě představovaný koncept Volkswagen Up! Lite, který je poprvé k vidění na Los Angeles Auto Show.


Up! Lite je moderní a úsporný čtyřmístný vůz s hybridním pohonem, jehož kombinovaná spotřeba činí pouhých 2,44 l/100 km. Díky hnacímu ústrojí tvořenému ze vznětového motoru TDI, E-motoru a 7rychlostní dvouspojkové převodovky DSG a také díky špičkové aerodynamice (hodnota Cd: 0,237) se podařilo snížit emise CO2 na senzačních 65 g/km. Tím se třídveřový Up! Lite stává nejúspornějším a k životnímu prostředí nejšetrnějším čtyřmístným vozem na světě.

Ideální vůz pro každodenní dojíždění do práce

Technologicky odvážný vůz s dvoulitrovou spotřebou se pravděpodobně dočká celosvětového uvedení na trh. Řada komponent 695 kilogramů vážícího konceptu vychází z připravovaných vozů „New Small Family“, zcela nové modelové řady, která se na trhu objeví koncem roku 2011. Koncept Up! Lite je dalším dílkem strategie značky Volkswagen, jejímž cílem je nabízet nejlepší technologie a nejlepší kvalitu ve všech modelových řadách a pro všechny zákazníky. Up! Lite je koncipován jako všestranný vůz pro levnější, ekologicky šetrnější a hospodárnější dojíždění do práce, či pro krátké víkendové výlety.

\"Volkswagen

Hybridní pohon umožňující jízdu čistě na elektřinu

Základem hnacího ústrojí konceptu Up! Lite je nově vyvinutý vznětový dvouválec 0.8 TDI s výkonem 38 kW (51 k). S ním spolupracuje elektrický motor a výkonu 10 kW, který je navržen jako pulsní startovací modul s úkolem snižovat zátěž vznětového motoru při rozjezdech a obnovovat energii vzniklou při brzdění. Během rozjezdů vozu, či při předjížděcích manévrech dává E-motor a TDI dohromady výkon 48 kW (65 k).

Hybridní pohon konceptu Up! Lite je pro dva ze svých provozních režimů nastaven tak, aby mohl fungovat i zcela bez pomoci vznětového motoru. První režim: Během jízdy na volnoběh, když řidič sundá nohu z plynového pedálu (vůz jede setrvačností, TDI motor je vypnut). Druhý režim: Během jízdy na kratší vzdálenosti, např. v městském provozu může Up! Lite být poháněn pouze Emotorem, který získává energii z lithium-iontové baterie. Pro řazení rychlostí využívá Up! Lite 7rychlostní dvouspojkovou převodovku DSG známou z nového Pola. Koncept je navíc vybaven systémem Start-Stop.

\"Volkswagen

Komfort a bezpečnost bez kompromisů

Konceptu Volkswagen Up! Lite nepostrádá samozřejmě nic z komfortních či bezpečnostních prvků výbavy. Na jeho palubě nechybí stabilizační systém ESP, kompletní sada airbagů, prostorný interiér, pokročilý informační systém s intuitivním ovládáním a cestující chrání nový rám z hliníku, oceli a karbonových vláken. Koncept vyvine maximální rychlost až 160 km/h a z nuly na 100 km/h zrychlí za 12,5 vteřiny.    

\"Volkswagen

„Made in Germany“

Volkswagen Up! Lite má být příkladem inovativní inženýrské práce s nálepkou „Made in Germany“, a to nejen kvůli úspornému pohonu či ultralehké konstrukci karoserie. Další příklady zahrnují například mřížku chladiče, která se zavírá a otevírá automaticky podle potřeby chlazení motoru („active thermal management“), tři kamery, které nahrazují klasická zpětná zrcátka a zlepšují aerodynamiku vozu, ventilaci horkého vzduchu ven z vozu v případě, že je Up! Lite zaparkován na slunci („passive park ventilation“), či automatické nastavení výšky sedadla řidiče a spolujezdce při jejich podélném posunu. Dalšími novinkami je možnost sklopení zadních sedadel pouhým zatáhnutím za hlavovou opěrku na opěradle („Easy switch“) a ovládání dalšího vybavení vozu (klimatizace, internet, telefon, MP3 přehrávač, video, palubní počítač, rádio) přes intuitivní dotykovou obrazovku se senzory pro pohyb rukou.

Design ze světa budoucnosti

I ten nejinovativnější vůz na světě musí pěkně vypadat, aby si jízdu s ním zákazník patřičně užil. A Up! Lite v modrém odstínu „Liquid Blue Metallic“ pěkně vypadá. Koncept Up! Lite se při délce 3,84 metru, výšce 1,40 metru a šířce 1,60 metru může pochlubit futuristickým a nezávislým vzhledem. Celý vůz působí, jako by byl vytesán z jednoho kusu kamene. V porovnání s konceptem E-Up!, který se představil na autosalonu IAA ve Frankfurtu je Up! Lite nižší a pro lepší aerodynamickou účinnost také delší, přibližující se k délce Pola (3,98 m). Ze zadního pohledu působí Up! Lite jako výrazný sportovní hatchback. Široké partie „ramen“ vozu připomínají ty, které jsou k vidění u Scirocca, spodku zadní části konceptu dominuje skleněný povrch a zadní lampy a mlhovky ve tvaru písmene C, které využívají technologie LED a jsou integrovány do nárazníku ve stylu typickém pro rodinu modelů Up! Z profilu se Up! Lite může pochlubit čistými tvary bez hran a zlomů kromě tzv. „tornádo linie“ a oblouků kol. Boční kamery, které nahrazují zpětná zrcátka vypadají jako koncovky na křídlech letadla. Neotřelá technická záležitost na konec: 18palcová kola konceptu jsou vyrobena z kombinace hliníku a karbonu, protože sportovní vzhled a hospodárnost se nemusí nutně vylučovat.

Kam dál?
- Škoda Yeti porazila u odborníků i BMW X1
- Vlastní jméno na SPZ si možná narhnete už příští rok
- Škoda vyrábí nový motor s nízkou spotřebou pro vozy Škoda, Audi, Volkswagen a Seat

Kurzy

Kurzovní lístek: 22.11.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,290 25,430
USD 24,380 24,560
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články