Změnou dodavatele elektřiny lidé zatím spíše prodělávají
21. 6. 2012 – 22:52 | Energie | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Celkem 61 procent zákazníků na změně dodavatele elektřiny prodělá, průměrná roční ztráta dosahuje 110 korun, u některých dodavatelů ale až 237 korun. Vyplývá to z průzkumu agentury IBRS.
Hlavním důvodem pro změnu dodavatele elektřiny je pro 95 procent domácností podle průzkumu cena. Zatímco před rokem prodělalo celých 79 procent dotazovaných, letos už je to "jen" 61 procent. Snížila se i průměrná ztráta, a to na 110 korun. "Zajímavé bylo zjištění, že 51 procent z dotazovaných si myslí, že ušetřili. Ve skutečnosti i více než polovina z těchto zákazníků prodělala, a to v průměru 281 korun," sdělil Tomáš Horejsek z agentury IBRS.
V souvislosti s těmito zjištěními je podle něj zajímavé, že nejvíce si na novém dodavateli cení zákazníci právě ceny. Naopak ve všech ostatních sledovaných parametrech jako přehlednost vyúčtování, řešení reklamací, nabídka produktů a tarifů nebo péče o zákazníka, hodnotí jako mírně lepšího původního dodavatele elektřiny.
"Pro celou řadu zákazníků mohou být zjištění z výzkumu důvodem k přemýšlení o opětovné změně dodavatele elektřiny. Očekávali úsporu 964 korun, ale prodělali 110 korun. Jsou více než tisíc korun v mínusu a ani poskytované služby nejsou motivátorem zůstat," doplnil Horejsek.
Velkou slabinou českých zákazníků v oblasti elektřiny, a pravděpodobně i dalších komodit, je nezájem o vyúčtování. Ačkoliv se při každodenním nakupování rozhodují na základě ceny, po obdržení faktury pouze 30 procent z nich čte celou fakturu, naopak 35 procent z nich pouze hledá informaci o přeplatku či nedoplatku. Celých 62 procent lidí pak nekontroluje vůbec nebo jen zřídka údaje na faktuře.
"I když byla nejsilnějším argumentem ke změně dodavatele elektřiny cena, zákazníci si zpětně neověří, kolik by zaplatili u původního či jiného dodavatele," uzavřel Horejsek.
-Libor Popela | MED