Zaplatili jste zálohu řemeslníkovi? Když nic nedodá, máte smůlu!
21. 11. 2012 – 20:35 | Spotřebitelé | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Řemeslníci, kteří vyberou zálohu, ale práci neodvedou, jsou noční můrou, ale i reálnou zkušeností nejednoho spotřebitele. Oklamaní zákazníci často hned spěchají na policii a podávají trestní oznámení pro podvod či zpronevěru. Podle stávající judikatury se ovšem o zpronevěru cizích peněz jednat nemůže, neboť záloha přechází do vlastnictví zhotovitele díla.
Takové právní posouzení nelze využít ani tehdy, jestliže zhotovitel nesplnil svůj závazek provést dílo. U podvodu je pak velmi těžké prokázat úmyslné jednání podnikatele. Důkazní situace podvedené strany je velmi obtížná a zpravidla jí neustojí.
Vedoucí poradenské linky dTestu Lukáš Zelený doporučuje obětem podvodníků obrátit se na civilní soud, kde je pravděpodobně čeká úspěšný výsledek. Současně upozorňuje: „Další velkou nepříjemností je, že v rámci následného exekučního řízení není vždy řemeslníkovi co zabavit, neboť nemusí mít žádný majetek ani příjem. Rozsudek se poté stává prakticky nevymahatelným.“
S konkrétními případy spotřebitelů se setkává dTest ve své spotřebitelské poradně na telefonním čísle 299 149 009. Lukáš Zelený uvádí: „Spotřebitelka, která se na nás obrátila, předala truhláři desítky tisíc korun na výrobu knihovny, po několika letech má v rukou rozsudek, který jí přiznává 50 tisíc korun. Návrh na exekuci však nebyl úspěšný, neboť řemeslník nemá vůbec nic a navíc nahlásil trvalý pobyt na městském úřadě. První splátka po roce čekání činila pouhých 100 korun.“
Časopis dTest doporučuje, aby zákazníci dobře zvažovali už při výběru řemeslníka a volili takové, na něž mají pozitivní reference od svého okolí. Napovědět mohou i recenze na internetu, ačkoliv ty je třeba brát vždy s rezervou. Lukáš Zelený dodává: “Vždy lze doporučit také uzavření písemné smlouvy, nebo alespoň vyžádání si písemného potvrzení o převzetí objednávky. Povinně se vydává u prací nevykonaných hned.“