Zamítnutá reklamace neznamená konec vašich nadějí
2. 3. 2009 – 1:01 | Spotřebitelé | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Často spotřebitelé reklamují zboží či službu a to z nejrůznějších důvodů. Při reklamaci však může nastat problém, když podnikatel nesdílí spotřebitelův názor na oprávněnost reklamace a zamítne ji. SOS – Sdružení obrany spotřebitelů upozorňuje, že nemusí být vše ztraceno a že existuje nadějná cesta, jak problém vyřešit.
„V
rámci systému ADR (mimosoudní řešení spotřebitelských sporů) jsme v poslední době zaznamenali výborné výsledky.
Jednalo se např. o vrácení peněz za zdravotní obuv, která po 2 měsících
přestala plnit svoji funkci či výměnu sedací soupravy z důvodů nedodržení
30 denní zákonné lhůty pro vyřízení reklamace. Za největší úspěch však
považujeme vrácení částky 4.840 Kč za dovolenou, kterou spotřebitelka strávila
v jiném hotelu, než který si objednala. Částka byla součtem slevy z ceny
zájezdu a nákladů, která spotřebitelka měla s uplatněním reklamace,
především za telefonní roaming“, říká Eva Strnadová, právnička SOS, která má na
starosti i tuto oblast.
- Reklamace textilu: Nikdy není dost zkušeností - Kupujte kvalitní obuv, vyhnete se reklamaci |
Samozřejmě
se spotřebitelé mohou obrátit na soud, ale to je dost drahá a většinou velmi
pomalá cesta zpět k penězům. Většinou se tato možnost spotřebitelům
ani nevyplatí a spotřebitel již
nepodniká další kroky v rámci reklamace. Pro spotřebitele je mimosoudního
řešení sporů, tzv. ADR šancí jak se rychle a většinou bez dalších nákladů
domoci svého práva. Tento projekt ministerstva průmyslu a obchodu ve spolupráci
s Hospodářskou komorou ČR přináší spotřebitelům možnost, jak uspět při
uplatňování práv z reklamací. Ať už jde o zájezdy nebo obyčejné reklamace bot
či nábytku.
ADR
nabízí sice pouze fakultativní možnost řešení sporů a podnikatel není povinen
takto spor řešit. Při odmítavém postoji podnikatele pak opravdu spotřebiteli
nezbývá nic jiného než se obrátit na soud. Přesto narůstá počet spotřebitelů
ale i podnikatelů, jenž si zvolí tuto možnost jako adekvátní způsob řešení
sporů. Sdružení obrany spotřeby poskytuje poradenství na úrovni kontaktní míst
a spotřebitelé se na něho se svými stížnostmi obrací.
Proto SOS – Sdružení obrany spotřebitelům radí: Nenechte se odradit nezdarem u prodejce/poskytovatele služby a v případě neúspěchu reklamace se pokuste vše vyřešit mimosoudně, prostřednictvím systému ADR. Jedná se o levné, jednoduché a rychlé řešení sporů.
Mimosoudní řešení sporů umožňuje úspěšně řešit spory mezi spotřebiteli a podnikateli mimo klasickou cestu, která je obvykle dlouhá a nákladná. Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů je celosvětově považováno za rychlý, levný a vhodný způsob vyřešení nároku spotřebitele. Řešení sporů touto cestou je založeno na dobrovolné účasti obou stran, objektivitě a nestrannosti řízení. Spory se vedou za účasti neutrální třetí strany, a to v rámci mediace nebo rozhodčího řízení. Řízení nemůže být zahájeno, pokud již byl podán podnět, soudní žaloba, nebo jiný zákonný prostředek k uplatnění práv v téže, nebo podnět zjevně není oprávněný, nebo strana podávající podnět svá práva neuplatnila u protistrany.