Zaměstnanecké Benefity: Češi se chtějí víc vzdělávat, nejvíce v cizích jazycích
6. 3. 2009 – 2:10 | Firmy | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Zaměstnanci chtějí od svých zaměstnavatelů víc odborného vzdělávání, naopak tradiční bonusy jako stravenky nebo občerstvení a u specializovaných pozic například i mobilní telefon nebo notebook stále nepovažují za výhodu, ale za samozřejmost. Alespoň takové výsledky ukázala studie personální agentury Robert Half.
„Velký zájem
zaměstnanců o odborná školení se ukazuje už i v našich minulých studiích.
Firmy velmi často nabízejí jazykové kurzy, ovšem je poměrně zajímavé, že
odborné vzdělávání zůstává v pořadí nejčastějších benefitů spíše na
nižších pozicích,“ upozorňuje Aleš Křížek, ředitel společnosti Robert
Half v České republice.
Nejrozšířenějšími benefity napříč všemi obory jsou dlouhodobě stravenky nebo občerstvení a pět týdnů dovolené. Řada firem také svým zaměstnancům poskytuje služební mobilní telefon a notebook. Podle Křížka si už ovšem zaměstnanci na tyto výhody ve velkém zvykli a přestávají je považovat za významné benefity.
„Velmi zajímavé srovnání nabízí pětitýdenní dovolená.
Týden volna navíc se objevuje v nejžádanějších benefitech prakticky ve
všech oborech, stále častěji a stále výš do top 10 nejvyhledávanějších benefitů
ovšem proniká dovolená v délce šesti týdnů. Reálně ji však zatím poskytuje
jen minimum zaměstnavatelů,“ pokračuje Křížek.
Zaměstnanecké benefity v oborech lidských zdrojů, zákaznického servisu, logistiky, manažerské podpory nebo práva patří k těm nejstabilnějším. Na předních místech poskytovaných výhod se dlouhodobě drží stravenky, občerstvení, jazykové kurzy nebo týden dovolené navíc. Češi by se ovšem rádi častěji viděli na odborných školeních, chtějí také víc využívat pružnou pracovní dobu nebo mají zájem o šest týdnů dovolené.
V oborech financí a účetnictví se mezi nejčastěji nabízenými zaměstnaneckými výhodami objevily stravenky, občerstvení na pracovišti, pět týdnů dovolené, jazykové kurzy a pružná pracovní doba. Zaměstnavatelé se tak se svými zaměstnanci většinou shodli na poskytování těch benefitů, které zaměstnanci skutečně vyhledávají.
Marketéra nebo obchodníka nejvíc potěší, když mu
zaměstnavatel nabídne služební automobil i k soukromým účelům. Pětici
nejoblíbenějších výhod doplňuje pět
týdnů dovolené, odborné vzdělávání,
jazykové kurzy a mobilní telefon.
„Zajímavé je, že služební automobil se v marketingu a obchodu stále nepovažuje za samozřejmost a patří k benefitům, kterých si zaměstnanci nejvíce cenní,“ upozorňuje Aleš Křížek, ředitel společnosti Robert Half pro Českou republiku. „Nejčastěji mohou služebních automobilů i pro soukromé účely využívat zaměstnanci společností z farmacie nebo FMCG. Naopak u podniků, které se zaměřují na služby a na technické obory, nejsou služební auta pro marketingové pracovníky příliš rozšířená a využívat je mohou spíš jen obchodníci. Na rozdíl od zaměstnanců ve farmacii a FMCG, marketéři ve společnostech, které podnikají ve službách nebo v technických oborech, často možnost využívat firemní automobily ani neočekávají.“
Zaměstnanci
v informačních technologiích a telekomunikacích mohou nejčastěji využívat stravenky, mobilní telefon nebo notebook.
Naopak sami by od svých zaměstnavatelů nejvíc chtěli služební automobil, odborné
vzdělávání nebo delší dovolenou.
„Vzhledem k vývoji moderních technologií nepřekvapí, že zaměstnanci v IT mohou nejčastěji využívat výhod jako je pružná pracovní doba nebo práce z domova. Pružnou pracovní dobu využívá každý druhý specialista na IT, práci z domova pak 30 procent IT odborníků – v obou případech nejvíc ze všech námi sledovaných oborů,“ říká Jan Bílek, Senior Manager české pobočky Robert Half International.