Začíná prodej zájezdů first minute na letní sezonu 2012
18. 11. 2011 – 18:53 | Životní styl | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
V pátek začíná prodej zájezdů first minute („na první chvíli“) na letní sezonu 2012, cestovní kanceláře již nasmlouvaly o 10 procent více zájezdů, než v loňském roce. Informovala o tom Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA).
Prodej zájezdů "na první chvíli - first minute" je z hlediska ekonomiky cestovních kanceláří zcela klíčový, v uplynulé sezoně se touto formou prodalo přibližně milion zájezdů, tedy zhruba 40 procent.
„Důvodem obrovské snahy cestovních kanceláří o prodej zájezdů v rámci first minute je to, že především kapacity v charterových letadlech, ale i v mnoha ubytovacích zařízeních, jsou často nasmlouvány pod stoprocentním stornopoplatkem, takže se cestovní kanceláře musí snažit nasmlouvaná místa co nejrychleji prodat,“ říká Tomio Okamura, tiskový mluvčí AČCKA. „Výhodou těchto striktních podmínek pro cestovní kanceláře je však levnější cena od leteckých společností a ubytovacích zařízení,“ dodává.
Cestovní kanceláře podle Okamury podpořily nabídku na first minute pro nastávající sezonu řadou pobídek jako například dvě děti zdarma, nízké zálohy na rezervaci zájezdu (od 990 Kč), dárky, slevy pro seniory a děti a zvýšenou hranice pro dítě zdarma až do 18 let. Dále poskytují slevy z katalogové ceny až 25 procent, zdarma polopenzi, transfer na letiště v České republice, parkovné na letišti v Praze, fakultativní výlet a garanci nejnižší ceny. Ta zajišťuje, že first minute nebude dražší než last minute.
„Celkově se dá říci, že cestovní kanceláře v rámci first minute poskytují po započtení pobídek slevu ze standardní ceny zájezdů v průměru zhruba 15 procent,“ doplňuje Okamura.
Prodej zbylých last minute zájezdů začíná přibližně tři týdny před datem odjezdu. „Nevýhodou last minute je ovšem omezená nabídka zájezdů, nejlepší či nejvhodnější zájezdy jsou již v drtivé většině dávno vyprodány,“ vysvětluje Okamura a dodává, že u last minute zájezdů se nedá spoléhat na volné kapacity pro rodiny s dětmi, například zájezdy do hotelů s dětskými bazény.
Podle AČCKA letos české cestovní kanceláře prodaly 2,45 milionu zájezdů. Meziročně to znamená nárůst o 10 procent. „Krize tak krize definitivně odezněla. Z údajů Českého statistického úřadu vyplývá, že 51 procent svých zahraničních dovolených realizují Češi formou koupě zájezdu u cestovní kanceláře. Cestovní kanceláře tak pro příští rok nasmlouvaly přibližně o 10 procent více zájezdů, aby byly schopné uspokojit poptávku,“ uzavřel Okamura.
-Denisa Křížová | MED