Za společnost s dobrou pověstí jsou investoři ochotni si připlatit
19. 7. 2007 – 6:00 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Podle nejnovějšího průzkumu společnosti Ernst & Young o významu renomé firem si investoři i analytici nejvíce cení společností s dobrou finanční pověstí. 75 % respondentů uvedlo, že finanční renomé společnosti je klíčovým faktorem ovlivňujícím jejich rozhodnutí investovat, nebo naopak prodat.
„Investoři mají v oblibě firmy s dobrou finanční pověstí, která je pro jejich plány a rozhodování velice důležitá. Vybudovat dobré jméno společnosti trvá roky – jeho ztrátu ale může způsobit jediná špatná zpráva. Získat dobrou pověst zpátky pak trvá velice dlouho,” shrnuje tento trend jeden z respondentů.
Za nejdůležitější faktory ovlivňující budování silné finanční pověsti označilo 60 % dotázaných investorů a analytiků kvalitní informace o finančních výsledcích a 54 % dobrou komunikaci a transparentnost. Ovšem to, co pomáhá dobré jméno získat, jej také může naopak i poškodit. Více než polovina respondentů totiž uvedla, že mají časté výhrady ke kvalitě finančních informací a prognóz, což oslabuje jejich důvěru ve vedení některých společnosti.
Prestiž a důvěryhodnost firmy vytvářejí stejnou měrou její výsledky i její vrcholní představitelé. Osobní renomé generálního a finančního ředitele považuje za zásadní faktor získání důvěry 80 % dotázaných. Někteří výslovně uvedli, že postoj a chování členů firemních orgánů má přímý vliv na to, zda považují informace o výsledcích firmy za důvěryhodné.
Dobré řízení je zárukou vyšší návratnosti investice
Jan Fanta, partner Ernst & Young zodpovědný za podnikové poradenství a služby v oblasti řízení rizik v České republice, k výsledkům průzkumu poznamenává: „Investoři nyní berou firemní skandály velmi vážně, což změnilo jak jejich postoj vůči firmám, tak i hodnoty, které hledají u vedení společnosti. Dříve byla důležitá jen kvalita účetního výkaznictví a finanční síla firmy, ale v dnešní době je pověst klíčovým faktorem v hodnocení investiční atraktivity společnosti. To vše se totiž následně odráží ve vyšší návratnosti investice .”
Pokud se objeví nějaký zásadní problém ohrožující dobrou pověst společnosti, pro 71 % dotázaných investorů a analytiků se jeví jako nejlepší způsob, jak zabránit ještě větší škodě, rychlá akce a zjevná náprava situace. 55 % kromě toho doporučuje sebrat odvahu a otevřeně vysvětlit, kde se stala chyba. Špatnou komunikaci a zdlouhavé interní vyšetření odsuzuje více než polovina respondentů, 79 % navíc vyjádřilo názor, že takto pomalá reakce nemůže zvrátit jejich negativní hodnocení pověsti firmy, která prošla krizí.