Výhody a nevýhody vozů na CNG a LPG
28. 3. 2017 – 15:21 | Auto-moto | red | Diskuze:
Vozy s pohonem na plyn, ať již se jedná o zkapalnělý ropný plyn (LPG) či stlačený zemní plyn (CNG), jsou stále populárnější. Španělská spotřebitelská organizace OCU se proto zamyslela nad tím, jaké jsou jejich výhody a nevýhody.
OCU se na vozidla s pohonem na plyn podívala z finančního a ekologického hlediska. Jejich provoz vyjde levněji než u jejich benzinových či naftových protějšků. Litr CNG ve Španělsku pořídíte za 93 centů, stejný objem LPG za 60 centů, zatímco litr benzínu stál v době vydání článku 1 euro a 25 centů. Vozy na plyn spotřebují sice větší množství paliva v přepočtu na sto kilometrů, vzhledem k nižším cenám je však provoz stále ekonomicky výhodný. OCU spočítala, že při současných cenách ušetří motorista s vozem na plyn (ať již se jedná o LPG, nebo CNG) přibližně 30 euro na 1000 kilometrů oproti motoristovi, jež má obdobný vůz s benzínovým motorem.
Vozy na plyn také znečišťují ovzduší daleko méně než ty, které jezdí na benzín či naftu, jejich majitelé proto mají v některých oblastech nárok na ekologický štítek a s ním spojené nižší poplatky za vůz.
Nevýhodou je naopak nižší dostupnost pohonných hmot, to platí zejména pro vozy na CNG. S tím však výrobci počítají a většinu vozů vybavují dvěma nádržemi pro dlouhý dojezd. Poslední významnější nevýhoda pak spočívá v tom, že montáž nádrže na plyn ukrojí významnou část ze zavazadlového prostoru či zabere prostor pro rezervu.
Častou otázkou také bývá, jak správně garážovat vozy na plyn, krytá parkoviště v některých zemích jim dokonce zakazují vjezd. Faktem je, že směs LPG či CNG se vzduchem může být výbušná, ani jeden z plynů však není jedovatý. Vzhledem k tomu, že LPG je těžší než vzduch, vozy na tento pohon se nedoporučuje garážovat v prostoru s montážní jámou či parkovat na kanálech. V podzemních garážích, které jsou vybaveny detektory plynu, by však nemělo být čeho se bát. V ČR v současnosti záleží na provozovateli garáží, zda do svých prostor vozy vpustí.