Trump rozjíždí celní peklo: Slovenské automobilky se třesou, Češi sledují s obavami
28. 3. 2025 – 12:43 | Zahraniční | Štěpán Bárta | Diskuze:

Zavedení pětadvacetiprocentních cel na dovoz aut do Spojených států se stalo jedním z nejskloňovanějších témat světové ekonomiky. Nejtvrdší direkt schytá Slovensko, které je na prodeji vozů v Americe závislejší než kdokoli jiný v Evropě. Jaké modely se ocitly v největší nejistotě a proč se fabriky můžou přesunout za oceán?
Slovensko v první linii
Nejnovější sankce amerického prezidenta Donalda Trumpa zasáhnou hlavně evropské automobilky, ale Slovensko se ocitá v úplném epicentru. Tamní továrny posílají za Atlantik značnou část své produkce, především modely Porsche Cayenne, Audi Q7, Q8 nebo vozy Jaguar Land Rover. Tyto značky se vyrábějí v Bratislavě a Nitře a export do USA tvoří přibližně 2,5 procenta slovenského HDP, což je několikanásobně víc než unijní průměr.
Pokud se zdražení promítne do koncové ceny aut, američtí zákazníci mohou začít omezovat nákupy. Slovenské automobilky by to pocítily okamžitým propadem objednávek, varují ekonomové. Pro země, která do značné míry stojí na automobilovém průmyslu, by to znamenalo razantní ránu do citlivého místa hospodářství.
Proč je Slovensko tak zranitelné?
Automobilový sektor představuje na Slovensku kolem 13 procent HDP a dává práci asi 250 tisícům lidí. Ve srovnání s ostatními státy Evropské unie je země v poměru k počtu obyvatel největším výrobcem aut na světě. Slovenská vláda proto bije na poplach, přičemž ministryně hospodářství Denisa Saková potvrdila, že nová cla budou mít „mimořádný dopad“ na výkon domácí ekonomiky.
Existuje i krizový scénář, kdy by koncerny typu Volkswagen mohly přesunout část výroby na americký trh, aby se vysokým clům vyhnuly. Mluvčí bratislavského závodu Lucia Kovarovič Makayová nevyloučila, že se o podobných variantách na nejvyšší úrovni koncernu diskutuje. Přesun by přitom mohl reálně poškodit produkci v Evropě, včetně slovenských závodů.
Česko zatím vyčkává
Na rozdíl od východních sousedů zůstává Česká republika zatím spíše ve stínu. Škoda Auto, Toyota v Kolíně ani nošovický Hyundai se neorientují na americký trh, většinu svých aut prodávají v Evropě či Asii. Jenže tuzemské subdodavatelské firmy dodávají komponenty například do Německa či Švédska, odkud se následně exportuje do USA. Jakmile v Německu poklesne poptávka po dílech, může to řetězově dopadnout i na Česko.
Efekt domina se může rozjet
Slovensko tedy čeká kvůli Trumpovým clům tvrdý zásah, zatímco Češi mohou cítit spíš „varovné chvění“. Jenže když se velcí hráči jako Německo dostanou do potíží, vždycky to otřese i jejich menšími partnery. Zda bude efekt domina setrvalý, nebo ještě sílit, ukážou nejbližší měsíce. Ekonomové se shodují, že jakmile se trh s auty v USA skutečně zpomalí, důsledky v Evropě na sebe nenechají dlouho čekat.
Rozhodně se proto vyplatí zůstat v pohotovosti. Automobilový průmysl je pilířem hned několika evropských ekonomik a jeho otřesy se rychle přelévají napříč kontinentem. Pokud v USA nadále porostou obchodní bariéry, může se roztočit spirála, která ve finále tvrdě zasáhne i české firmy.