Trikům prodejců odzvonilo! Zákazníkům musí říci konečnou cenu
25. 7. 2013 – 9:35 | Spotřebitelé | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Obchodníci musí zákazníkům vždy poskytnout informaci o konečné ceně produktu, a to včetně všech daní i poplatku za recyklaci. Prodejci se totiž snaží své zákazníky nalákat na co nejnižší ceny a často na tyto položky v reklamě „zapomínají“, uvedl časopis dTest.
Problém je zejména u e-shopů
Uvádějí tak cenu bez započtení recyklačního poplatku, případně ji graficky zvýrazňují. „Samotnou výši poplatku v řádech desítek korun sice nezamlčují, ale zákazník e-shopu se ji dozví například až po vložení výrobku do virtuálního košíku nebo ji najde uvedenou níže drobným písmem,“ uvedl Lukáš Zelený z dTestu.
U některých prodejců si ji dokonce musí sám připočítat. „Podle našeho právního výkladu je takový postup obchodníků v rozporu se zákonem o ochraně spotřebitele. Děje se tak bohužel velmi často,“ říká vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.
Právníci dTestu proto v loňském roce svými podněty informovali dozorové orgány o podobných praktikách provozovatelů e-shopů. Následně informovali také ministerstvo životního prostředí a ministerstvo průmyslu a obchodu. „Vyčleňováním recyklačního poplatku z ceny je spotřebitel uváděn v omyl a prodávající tak zhoršuje schopnost průměrného spotřebitele učinit informované rozhodnutí. Tento náš právní názor vychází nejen z českých právních předpisů, ale také z předpisů Evropské unie,“ uvádí Lukáš Zelený.
Prodávající je povinen informovat spotřebitele o ceně tak, aby nevzbudil zdání, že cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti. Možnost informovat při prodeji spotřebitele o výši nákladů na zpětný odběr a recyklaci se tím nevylučuje.