Tomio Okamura: Zveřejníme důvěryhodné cestovky. Poznáte i krachující cestovku
23. 7. 2009 – 14:14 | Firmy | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Krach cestovní kanceláře Tomi tour jasně ukázal obrovský problém, že veřejnost nemá šanci si zjistit drtivou většinu interních indicií, které vedou následně ke krachu cestovní kanceláře či stížnostem.
Naše Asociace vytvoří veřejně přístupné hodnocení důvěryhodnosti všech cestovních kanceláří v České republice\" Uvedl Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA).
Všichni lidé si tak budou moci kdykoliv na webových stránkách zkontrolovat, zda-li je cestovní kancelář spolehlivá a nezkrachuje. \"Kompletní zveřejnění předpokládáme na příští sezonu tzn. rok 2010 a hodnocení bude neustále průběžně aktualizováno.\" řekl Okamura.
- Na co mají nárok zákazníci zkrachovalé cestovní kanceláře?
- tomi tour: Vyplácení peněz poškozeným klientům se může protáhnout
AČCKA je podle Okamury v současnosti zahlcena obrovským množstvím dotazů, jak poznat spolehlivou a nekrachující cestovní kancelář, lidé se bojí a nemají se čeho chytit.
I když Asociace většinu těchto neveřejných informací má, nemůže je však z důvodu hrozící žaloby naplno zveřejnit. \"Proto chceme na příští rok vytvořit veřejně přístupné hodnocení (rating) a vyzveme všech téměř 950 cestovních kanceláří na českém trhu, aby se přidaly.\" Doplnil Okamrua.
AČCKA bude u všech cestovních kanceláří hodnotit následující kritéria, která značí jasné problémy :
1) počet oprávněných stížností CK vzhledem k počtu prodaných zájezdů
2) CK nevyplácí provizním prodejcům provize, resp. platby zdržuje nebo odkládá
3) CK je opakovaně propírána v médiích za dluhy zahraničním partnerům
4) klienti CK jsou opakovaně stěhování, neubytovávání atd.
5) CK neumožní o problémech ve svých obchodních vztazích ( např. neplacení provizí, neplacení dodavatelům) mluvit s vedením, jednatelé se zapírají nebo nejsou dostupní
6) CK posílá denně 10-20 Last minute nabídek v několika mailech, ceny jsou nesmyslně nízké
7) CK je řízena či propagována lidmi, kteří přivedli do tristní finanční situace jiné firmy
8) majitelé se snaží CK prodat, nikdo však nemá zájem
9) CK prodává až s ročním předstihem zájezdy a zároveň žádá velmi vysokou zálohu
10) CK mění velmi často a ve velkém množství plánované odlety a trasy v hlavní sezoně, jelkikož nemá prodáno dostatečné množství zájezdů
11) CK prodává dlouhodobě zájezdy za nerealisticky nízké ceny
Kombinace 3-4 těchto kritérií již značí jasné problémy a je potřeba dávat si velký pozor.
Na základě výše uvedených kritérii bude pravidelně aktualizováno hodnocení všech cestovní kanceláří na našem trhu a kdokoliv z veřejnosti si bude moci na našich webových stránkách ihned přeprověřit hodnocení ( rating) dané cestovní kanceláře.
Veřejnost se u dané CK nedozví hodnocení jednotlivých jedenácti kritérií, ale pouze celkové hodnocení (rating).
Například zkrachovalá CK Tomi tour splňovala všechny výše uvedená kritéria. Návrh tak ještě může zaznamenat určité změny.
Okamura k raitingu ještě uvedl, že na návrhu bede Asociace spolupracovat také s Ministerstvem pro místní rozvoj. Následně bude celé výše uvedené hodnocení ( rating) všech CK v ČR zpracováno, což bude velice náročné jak z hlediska technického, tak i z hlediska etického, aby byly informace vždy korektní a vyvážené.