Test spotřebitelských úvěrů: Nabídky často neodpovídají skutečnosti
8. 2. 2015 – 20:24 | Půjčky | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Jeden z povzbuzujících výsledků je, že lidé, kteří žádají o půjčku, si už dávají více záležet na srovnání podmínek, spíše zažádají o předsmluvní nabídku, než by spoléhali na reklamu. V roce 2013 to bylo 67% a v roce 2014 už 43%, kdo si nechal udělat kalkul předem. Ti, co v roce 2013 dali na reklamu výhodnosti bylo 34%, v roce 2014 procento kleslo na 27%. Také doporučení známých má sestupující tendenci.
Metodika – co je obsahem reality testu
Jde o ojedinělý projekt, jehož cílem je REÁLNÉ porovnání neúčelových úvěrů - imitování chování klienta, který hledá nejlepší nabídku na trhu.
Hlavním důvodem projektu je, že orientační sazby na webech bank, ale i indikativní nabídky pro klienty, neodpovídají skutečné hodnotě.
Počet mystery shopperů přizpůsoben tomu, aby byly osloveny všechny banky. Každé čtvrtletí testujeme jiný klientský profil, stejný jako v roce 2013.
TIP: Test: Za malou půjčku zaplatíte i přes 4100 procent!
Pro všechny profily platí:
nemá negativní záznam v registru dlužníků, v ideálním případě nemá žádný aktivní úvěr (ani hypotéku) anebo pokud má nějaký úvěrový produkt (kreditní kartu, kontokorent, hotovostní úvěr, hypotéku atd.), tak není přeúvěrován, tzn. u testovaných bank je úvěruschopný.
Výše úvěru - 50 000 Kč, doba trvání - 5 let (60 měsíců).
Do výběru jsou zařazeny všechny banky, které nabízejí neúčelové spotřebitelské úvěry občanům (v průběhu roku vypadla Citibank).
Zkoumáme: orientační nabídkovou sazbu z kalkulačky - skutečná úroková sazba - RPSN - částka, o kterou klient přeplatí - rozdíl mezi RPSN a úrokovou sazbou.
Výsledky testu za celý rok 2014
Hlavní zjištění II. Reality testu 2014
U čtyř ze 14 testovaných bank byla nabídka úrokové sazby a výše RPSN stejná pro všechny čtyři klientské profily a v průběhu roku se tak neměnila (Air Bank, mBank, GE Money Bank a Poštovní spořitelna).
Nepočítáme-li změnu úrokové politiky u ZUNO Bank u hranice 50 tisíc Kč (26,8% na 11,5%), největší rozdíly mezi jednotlivými čtvrtletími v roce 2014 najdeme u Expobank (LBBW) – 12,6 p.b. a u České spořitelny 8,3 p.b.
I v roce 2014 byly banky, které měly inzerovanou sazbu na webu paradoxně vyšší než reálnou nabídku (ČS, RB).
Rozdíl mezi nejlevnějším a nejdražším úvěrem (srovnáním RPSN v průměru za všechny čtyři kvartály) je 13 p.b., to znamená, že rozdíl mezi nejlevnějším a nejdražším úvěrem byl průměrně za všechny čtvrtletí 22.840 Kč.
Meziroční srovnání 2013 / 2014 - průměrná RPSN za všechny banky a všechny čtyři kvartály klesla o 1 p.b. z 17,16% na 16,2%.
Meziroční srovnání 2013 / 2014 – průměrná úroková sazba za všechny banky a všechny čtyři kvartály přitom poklesla jen o 0,25 p.b. z 14,44% na 14,19%. Z toho jasně vyplývá, že meziročně došlo ke zlevnění úvěrů v důsledku rušení poplatků.
Reality test spotřebitelských úvěrů a zveřejnění výsledků, přiměl dvě banky změnit svoje procesy při tvoření nabídky pro klienty.
Rok 2015 – pokračování projektu
Pokračování projektu – stejná metodika, nižší frekvence.
Uplynulé dva roky testu ukazují, že v pořadí bank k žádným výrazným posunům nedochází – jsou tu banky dlouhodobě levnější, banky dlouhodobě dražší.
Až na výjimky nedochází k žádným zásadním změnám v rámci jednotlivých čtvrtletí a to i přesto, že se mění profily mystery shopperů.
Nově bude reality test úvěrů probíhat v menší frekvenci jednoho pololetí – upřesníme v průběhu letoška.
Cíl:
Pozorovat vývoj úrokových sazeb
Pozorovat vývoj nákladů mimo úroky (poplatky)
Unikátní průvodce pro klienty – něco jako Heureka spotřebitelských úvěrů
Užitečné meziroční srovnání
www.bankovnipoplatky.com | úprava: Marie Vrábelová, redaktorka, Spotřebitel net