Stávka v Lufthansa: Na co mají cestující nárok?
2. 4. 2014 – 20:39 | Spotřebitelé | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Téměř půl milionu cestujících zasáhne třídenní stávka pilotů Lufthansy, která začala právě dnes. Jde o jednu z největších stávek v historii této německé společnosti a dopravce má povinnost se o své klienty v takové situaci bezplatně postarat.
„Musí jim poskytnout občerstvení po dobu odpovídající čekací době na náhradní let a v případě potřeby i ubytování. Lidé mohou také odstoupit od smlouvy a požádat o vrácení peněz. V takovém případě nemá dopravce povinnost další péče,“ říká Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR, které se zabývá právy spotřebitelů na evropském trhu. Toto právo cestujících je stanoveno evropským nařízením 261/2004.
Při stávce personálu letecké společnosti však nemají cestující právo na paušální náhradu škody ve výši 125 až 600 eur, kterou lze požadovat v případě, kdy za zpoždění či zrušení letu nese odpovědnost dopravce. Stávku je totiž třeba považovat za tzv. mimořádnou okolnost, které dopravce nemohl zabránit.
Omezení provozu se týká 3 800 letů a vzniklo vinou sporu mezi Lufthansou a unií zvanou Cockpit, sdružující většinu pilotů tohoto dopravce, která požadovala vyšší mzdy a minimálně zachování dalších pracovních podmínek v průběhu dvou posledních let, ale údajně nedostala ani přijatelnou nabídku k jednání.
Stávka byla ohlášena s předstihem a letecká společnost se snažila přesměrovat své cestující na lety jiných dopravců a nabídla pasažérům vnitrostátních letů možnost použít letenky v železniční dopravě v rámci Německa. Stávka zasáhne vedle civilních letů i nákladní přepravu cargo a podle vyjádření dopravce způsobí ztráty v řádu desítek milionů eur.
- Ondřej Tichota, poradce pro komunikaci Evropského spotřebitelského centra ČR