Spoluúčast na havarijním pojištění si dobře spočítejte. Škoda vás může vyjít draho
3. 9. 2015 – 12:57 | Auto-moto | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Ke každému vozidlu je dobré mít i havarijní pojištění. Jak se ale orientovat v pojistkách a jaký vliv na naše rozhodnutí bude mít spoluúčast při sjednané smlouvě? Spoluúčast na škodní události je dvojsečným nástrojem pro mnoho pojišťoven. Na jednu stranu tu máme podstatně levnější havarijní pojištění, na straně druhé ale leží nemožnost hlášení drobné škody.
Spoluúčastí se rozumí částka, kterou pojištěný zaplatí v případě jakékoli škodní události na vašem vozidle. Pojišťovna poté zaplatí zbytek fakturované částky z autoservisu.
Pro klienta při sjednávání smlouvy o havarijním pojištění je příjemné vyjednat si slevu na ročním pojistném a platit menší částku. Pro pojišťovny je zase výhodné „zbavit se“ nepříjemného papírování při nahlášení drobné škody. Proto bychom si měli ještě před návštěvou pojišťovny uvědomit, jakou má automobil pro nás hodnotu. V případě vyšší spoluúčasti nemá smysl nižší škodu na pojišťovnu hlásit, protože beztak nic nezaplatí. Tyto situace se stávají především v případech drobných škrábanců nebo nevydařené krádeže. A přesně takováto situace se stala našemu čtenáři.
Nechal své vozidlo zaparkované přes noc na parkovišti, a když se k němu ráno vrátil, zjistil, že s ním někdo manipuloval. Zloději poničili zámky u vozidla, odpojili zabezpečení řadicí páky a vypáčili spínací skříňku. Nastartovat pro ně takové vozidlo by byla již otázka sekund. Naštěstí je, ale někdo vyrušil a s vozidlem neodjeli. Druhý šok dostal majitel na pojišťovně, kde mu při posouzení škodní události byla oznámena nemilá skutečnost. Zloději mu na vozidle způsobili poškození ne vyšší než je jeho spoluúčast, a proto nedostane z havarijního pojištění ani korunu. Čas strávený na policii, pojišťovně a v autoservisu mu bohužel nikdo nezaplatí…
Chceme-li podobnému případu předejít, je rozumné si spočítat, jaká je zhruba šance, že se můžeme dostat do podobné situace. Měli bychom vědět, v jaké sféře zájmu pro zloděje se naše vozidlo pohybuje. Vyplatí se nám platit méně na havarijním pojištění s rizikem, že drobné škody budeme platit sami? Anebo si připlatíme na havarijním pojištění, a poté můžeme čekat, že nám pojišťovna proplatí škodu na vozidle?
Která vozidla se nejvíce kradou
Žebříčku nejkradenějších vozidel stále vévodí značky Audi, Volkswagen a Škoda (zejména Octavia a Superb). Nejmenší zájem mají zloději o japonské vozy Honda, Suzuki a Mazda.
Loňský rok opět potvrdil trend, že se motorová vozidla kradou především kvůli náhradním dílům. „Zloději se stále častěji zaměřují na starší vozidla. Z celkového počtu odcizených aut připadá 52 procent na auta ve věku 5 – 8 let, 22 procent krádeží se týká vozidel ve věku 10 – 15 let, naopak vozy do 4 let se na celkovém počtu loni podílely „jen“ z 13 procent. Zájem zlodějů míří již několik let na starší vozy, a to zejména kvůli náhradním dílům. Na ty jsou kradená auta v drtivé většině případů téměř okamžitě rozmontována a díly jsou dále rozprodávány,“ uvádí Ivana Buriánková, tisková mluvčí České pojišťovny.
Česká pojišťovna se zaměřuje i na pojištění starších vozidel a nabízí jako jeden ze svých produktů Havarijní pojištění 6+, které poskytuje pojistné krytí za rozumnou cenu majitelům vozů starších šesti let. Jedná se o tzv. allriskové havarijní pojištění kryjící škody způsobené živelní událostí, odcizením, vandalismem a samozřejmě havárií.
Jakou spoluúčast by si měl klient zvolit
Důležitou otázkou každého klienta je, jakou spoluúčast by si měl u havarijního pojištění sjednat. K tomu se nám vyjádřil tiskový mluvčí ČSOB Pojišťovny Petr Milata: „Vždy je dobré uvážit, zda požaduji krytí i malých škod s tím, že jsem ochoten si za to něco připlatit, nebo naopak požaduji co nejlevnější pojistku a jsem ochoten akceptovat vyšší riziko. Tj. v případě pojistné události větší finanční náklady. Ne nadarmo se říká „Nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné věci.""