SOS: Kvalita ovoce a zeleniny se nelepší
25. 8. 2007 – 11:04 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Sdružení obrany spotřebitelů již podruhé v letošním roce provedlo průzkum kvality a dodržování prodejních podmínek při prodeji ovoce a zeleniny. Spolupracovníci SOS navštívili dvě desítky prodejen a tržišť, kde se zaměřili na deklarovanou a skutečnou kvalitu ovoce a zeleniny a uvádění země původu zboží.
Stejně jako v jarních měsících zjistili i nyní spolupracovníci SOS, že mnozí obchodníci neuvádějí jakost jednotlivých druhů ovoce a zeleniny vůbec, nebo zboží neodpovídá deklarované jakosti. Země původu v mnoha případech také zůstává pro spotřebitele tajemstvím.
„Zarážející je nízká kvalita nabízeného zboží, a to jak dovozové, tak domácí produkce,“ upozorňuje tisková mluvčí SOS Ivana Picková. „V Olomouci se naši spolupracovníci setkali dokonce s plesnivými rajčaty a bramborami i nahnilými banány, v Praze s nahnilou mrkví a petrželí – a to v nejednom obchodě. V dalších městech bylo naprosto běžné, že zboží, které se právě nyní sklízí – cibule, mrkev, paprika – bylo zvadlé, vyschlé, případně i nahnilé. Je zarážející, že si obchodníci dovolí takové zboží vůbec nabízet,“ dodává mluvčí.
Ani na tržištích, jak zjistilo SOS, není situace lepší, alespoň v těch místech, která spolupracovníci navštívili. Obchodníci nejen že nabízejí ovadlou a nahnilou zeleninu (Brno, Zelný trh – seschlá mrkev, nahnilý česnek a potlučená cibule), ale většinou vůbec neuvádějí původ svého zboží. Není jasné, zda se jedná o zeleninu vypěstovanou v regionu nebo dovezenou ze zahraničí.
„Protože se už jedná o opakované přestupky, dáváme podnět Státní zemědělské a potravinářské inspekci,“ upozorňuje mluvčí. „Zároveň ale apelujeme na spotřebitele, aby se bránili na místě přímo v prodejně nebo u trhovce. Není možné, aby inspektoři prošli každý den všechny prodejny v tomto státě. Záleží jen na spotřebitelích, aby se bránili proti špatné kvalitě zboží sami a hlavně ho nekupovali.“
Jak nakupovat?
Někdy se stává, že cenově výhodná větší balení rajčat, jablek, pomerančů či mandarinek na dně skrývají shnilé plody. Pokud spotřebitel doma zjistí, že má v síťce s ovocem nahnilé ovoce, je na místě se vrátit hned druhý den do obchodu s dokladem o nákupu potravin a trvat na výměně zboží či vrácení peněz. Nebojte se zboží reklamovat. Vyjádřením nespokojenosti mohou spotřebitelé sami sjednat nápravu.
Je důležité si při nákupu všímat čistoty nabízeného ovoce a zeleniny, jejich poškození škůdci nebo chorobami, nebo poškození vlivem neodborného zacházení a vlivem nevhodných skladovacích podmínek např. vlivem extrémně vysoké teploty dochází k zapaření.
[ Zdroj: SOS ]