SOLUS eviduje téměř milion neplatičů, patříte mezi ně?
9. 8. 2010 – 20:56 | Půjčky | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Sdružení na Ochranu Leasingu a Úvěrů Spotřebitelům (SOLUS) v současné době eviduje téměř 1,7 milionu záznamů o více než 918 tisících spotřebitelů, kteří mají nebo v posledních třech letech měli problémy se splácením závazků.
Hlavním cílem sdružení je v rámci tzv. odpovědného úvěrování přispívat k prevenci předlužování klientů a snižovat potenciální finanční ztráty věřitelů. Od letošního roku sdružení poskytuje statistiky o počtu záznamů o nesplácených úvěrech také České národní bance (ČNB).
„Statistiky poskytované sdružením SOLUS nám umožňují vyhodnocovat dynamiku nesplácených úvěrů v nebankovním sektoru. Vzhledem k tomu, že nebankovní úvěry představují poměrně významnou část všech úvěrů obyvatelstvu poskytovaných v České republice, je sledování této dynamiky důležité zvláště v současném období nízké ekonomické aktivity,“ komentoval Jan Frait, náměstek ředitelky samostatného odboru ekonomického výzkumu a finanční stability ČNB.
Sdružení SOLUS má aktuálně 30 členů z řad úvěrových a leasingových společností, bank, stavebních spořitelen, mobilních operátorů a jednoho poskytovatele energií a velkoobchodní řetězec. Další subjekty o vstupu do sdružení SOLUS uvažují.
<%Anketa17%>
Registr dlužníků SOLUS: Informace o vlastních dluzích zjistíte esemeskou
Sdružení SOLUS v únoru spustilo službu SMS výpis. Spotřebitelé se díky ní snadno a rychle dozví o svých aktuálních dluzích, které mohou mít vliv na získání hypotéky, spotřebitelského úvěru či jiné služby poskytované ze strany členských společností sdružení SOLUS.
„V SMS výpisu si lidé přečtou u jaké společnosti a v jaké výši evidujeme jejich závazek po splatnosti, případně zdali byla aktualizována úhrada jejich dluhu. Služba se dá využívat opakovaně, tudíž je pro spotřebitele ideálním nástrojem pro sledování vývoje jejich pravděpodobnosti pro získání nové služby a užitečným nástrojem pro lepší načasování jejich žádosti,“ vysvětlil Jan Stopka, tajemník sdružení SOLUS.
Služba SMS výpis pomocí prémiových SMS je dostupná v sítích Telefónica O2, T-Mobile a Vodafone a je zpoplatněna částkou 99 Kč.
Výpis pomocí SMS představuje při opakovaném dotazování oproti klasickému papírovému výpisu úsporu až 93 Kč.
V zájmu zajištění maximální bezpečnosti sdělovaných informací přidělí SOLUS každému zájemci jedinečný SIN (Solus Identification Number), osmimístný kód, který spolu s telefonním číslem bude jediným identifikátorem tazatele. O ten si musí spotřebitelé zažádat klasickou cestou vyplněného formuláře s úředně ověřeným podpisem. „Doporučujeme, aby se spotřebitelé ke svému SIN chovali obdobně jako k PIN u platební karty, tedy nesdělovali je dalším osobám a v případě vyzrazení jej zablokovali,“ doporučuje Jan Stopka.
Uživatel při žádosti o SMS výpis odešle SMS ve znění „SOLUSmezeraSIN“, a to vždy jen na telefonní číslo 902 02, ze kterého mu do minuty přijde SMS výpis. V něm bude informace o výši aktuálního dluhu, o členské společnosti sdružení SOLUS, která tento dluh eviduje, a datum a čas, kdy byl výpis zhotoven. V SMS výpisu není uveden žádný identifikační osobní údaj.
-David Vandrovec, Mediafax/NašePeníze.cz
Kam dál?
- K vymazání z registrů dlužníků nestačí zaplacení dluhu
- Půjčky a úvěry: Neplatíte dluhy? Připravte se na popularitu!
- Dlužíte peníze? Hlavně komunikujte s věřitelem!