Slevy v obchodech útočí, pozor na kvalitu zboží i cenu na účtence

23. 6. 2009 – 7:32 | Spotřebitelé | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

Slevy v obchodech útočí, pozor na kvalitu zboží i cenu na účtence
Foto: SXC | zdroj: NašePeníze.cz

A je to tu znovu. Léta si užíváme zatím jen malou chviličku, ale obchodníci už začali s posezónními slevami a nabízí tak jarní a letní zboží za mnohdy neuvěřitelné ceny. Sdružení obrany spotřebitelů proto informuje o častých praktikách některých prodejců.


Obchodníci tyto výprodeje pořádají z jednoho prostého důvodu a to, aby se jim co nejrychleji uvolnily skladové prostory pro nové podzimní a zimní zboží. A proto pozor na obchodníky, kteří v souvislosti se slevami zkracují záruční doby. Jednají naprosto v rozporu se zákonem – na veškeré zboží zakoupené v posezónních výprodejích mají zákazníci zákonnou dvouletou záruční dobu, žádným způsobem se jim záruka nezkracuje, ačkoliv zboží zakoupili za zvýhodněnou cenu. Jedinou výjimkou je situace, kdy je sleva poskytnuta pro určitou vadu. Na tuto vadu se pak záruka samozřejmě nevztahuje. Ovšem zákazník o tom musí být jednoznačně předem informován.

- Obchodní centra: Zákazníci jsou, ale šetří!
- Stoupá prodej výrobků s privátní značkou

Mnohdy prodávající využívají výprodejů také k tomu, aby ke kvalitnímu zboží přimíchali zboží kvalitativně naprosto neodpovídající požadované ceně. SOS v této souvislosti varuje zákazníky, aby při nákupu pečlivě kontrolovali kvalitu zboží a nenechali se pod dojmem slevy zviklat k nákupu zboží, které ve skutečnosti vůbec nepotřebují. I při nákupu zlevněného zboží platí, že nakupovat by se mělo z rozvahou a rozmyslem.

Při výprodejích je však rozhodujícím ukazatelem cena. Právě na tu prodejci lákají své zákazníky ve svých výlohách, letácích a reklamách v časopisech. Jejich kouzelnými zaklínadly jsou procentuální slevy. Toto označení zboží však nestačí, prodávající je totiž ze zákona povinen zlevněné zboží označit jak původní cenou, tak cenou novou. „Jen tak se spotřebitel může správně rozhodnout, zdali se pro daný výrobek rozhodne či nikoli,“ říká tiskový mluvčí SOS Jan Mišurec a dodává: „Pokud není zboží takto označeno vystavuje se obchodník pokutě od České obchodní inspekce.“

Zákazníci by měli bedlivě sledovat i samotné naúčtování ceny při placení. Často se totiž stává, že je naúčtována cena vyšší než je uvedena na zboží. K tomu tiskový mluvčí SOS říká: „Cena, s níž byl spotřebitel seznámen při výběru zboží, musí být také účtována pokladnou. V opačném případě je třeba se domáhat nápravy ihned na místě - tj. účtování správné ceny nebo vrácení rozdílu. Odmítá-li prodávající postupovat v souladu se zákonem o ochraně spotřebitele, je na místě podat podnět ke kontrole místně příslušnému inspektorátu ČOI.“

Při nákupech v posezónních výprodejích buďte velmi obezřetní a zbytečně nepodléhejte reklamním tahům prodejcům a vždy se přesvědčte o tom, zda je vše, co uvádí, pravdou.

Kurzy

Kurzovní lístek: 22.11.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,290 25,430
USD 24,380 24,560
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články