Škoda platí za hříchy Volkswagenu: Pokuty, daňové úniky a tunel za miliardy
10. 4. 2025 – 20:09 | Domácí | Štěpán Bárta | Diskuze:

Zisk Škody Auto roste, ale peníze tečou do Německa. Domácí značka doplácí na aféry mateřského koncernu Volkswagen – ať už jde o pokuty za kartel, podezřelé indické dovozy nebo nevýhodné projekty. Odboráři bijí na poplach.
Pokuty, kartely a ztrátové projekty: Škodě teče do bot
Zatímco Škoda Auto loni oslavila solidní výsledky – prodala bezmála 927 tisíc vozů a dosáhla provozního zisku přes 57 miliard korun – její mateřský koncern Volkswagen se dostává do vážných problémů. Evropská komise na začátku dubna udělila rekordní pokuty patnácti automobilkám za kartelovou dohodu v oblasti recyklace vozidel. Nejvyšší sankce padla právě na Volkswagen, a to ve výši 127,7 milionu eur (přes 3 miliardy korun).
Podle vyšetřovatelů se automobilky domluvily, že nebudou vyplácet vrakovištím žádné kompenzace za recyklaci aut, a zároveň spolu tajně sdílely informace o svých dohodách. To vše v rozporu s evropskými pravidly. Uvnitř Škody teď panuje frustrace: „Kvůli chybám vedení ve Wolfsburgu nemůžeme dokončit ani tak banální věc, jako je stavba nové jídelny u montovny,“ tvrdí odbory ve svém magazínu.
K tomu daňová bomba z Indie a pochybné nájmy
Kromě pokuty se na koncern valí další problém – tentokrát z Asie. Indické úřady viní Volkswagen ze špatné klasifikace dovážených vozů, čímž se měl vyhnout placení cel v hodnotě přes 32 miliard korun. Problém se přímo týká modelů vyráběných nebo kompletovaných Škodou. Pokud se obvinění potvrdí, půjde o historicky nejvyšší částku, jakou kdy Indie vymáhala po zahraniční firmě.
K tomu všemu odboráři upozorňují na další podezřelé výdaje: nevýhodný pronájem nového kampusu v Mladé Boleslavi nebo montážní haly pro baterie, která bude firmu stát miliardy. „Krvácíme ze všech stran,“ varují zástupci zaměstnanců.
Volkswagen míří do Asie – ale bez jistoty
S úbytkem příjmů z Ruska a klesajícími prodeji v Číně spoléhá koncern na nové trhy – především Indii, Vietnam a státy jihovýchodní Asie. Právě Vietnam si Škoda vybrala jako klíčový bod pro další expanzi. Jenže do těchto projektů musí automobilka nejdřív investovat – a peníze mezitím mizí v centrále ve Wolfsburgu.
Zatímco Škoda Auto dře na plné obrátky, aby si udržela zisk, její mateřský koncern ji brzdí pokutami, chybnými rozhodnutími i nepřehledným účetnictvím. Otázkou zůstává, jak dlouho to český tahoun evropského automobilového průmyslu ještě ustojí.