Škoda Auto: Zisk klesl o třetinu
23. 3. 2009 – 14:16 | Firmy | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Celosvětová finanční krize, pokles celkových trhů a především negativní vývoj české koruny vůči všem významným měnám (euru, americkému dolaru, ruskému rublu, britské libře) měly v roce 2008 značný vliv na výsledky společnosti Škoda Auto. I přes pozitivní vývoj počtu prodaných vozů, zůstaly finanční ukazatele pod úrovní předchozího roku.
Největšímu českému výrobci aut se čistý zisk propadl o třetinu na 10,8 miliardy korun. Firma přitom prodala rekordních 674 tisíc vozů. Velké ztráty způsobila automobilce loňská silná koruna.
- Výroba aut v Česku: Škodovka opět nabírá dech
- Škoda YETI vstupuje na trh, jak si povede?
K dobrým prodejním výsledkům přispěly především modely Octavia (včetně vozu Octavia Tour) s 344 857 vozy a Fabia s 246 561 vozy. Největší přírůstek oproti předchozímu roku byl s 24,9 % na 25 645 vozů zaznamenán u modelu Superb. Druhou generaci tohoto modelu uvedla Škoda Auto v roce 2008 na trh jako svou nejdůležitější novinku. Model Roomster se s 57 467 prodanými vozy nacházel o 13,8 % pod úrovní předchozího roku.
„Rok 2008 byl pro společnost Škoda Auto velmi obtížným rokem. Pouze
negativní vývoj české koruny vůči všem relevantním měnám, zejména vůči
euru a americkému dolaru, zatížil náš provozní výsledek v porovnání s
rokem 2007 částkou 6,3 mld. Kč. Jinak vyjádřeno lze říci, že Škoda Auto
by, přes dopady finanční krize na celkové trhy a přes jiné negativní
makroekonomické faktory, v roce 2008 dosáhla lepšího výsledku než v
roce 2007, kdyby se česká koruna udržela na průměrné úrovni roku 2007.
Naše rychlá reakce na klesající poptávku a především naše důsledná
nákladová kázeň nám pomohly zachovat si svou finanční stabilitu,“
komentoval Holger Kintscher, člen představenstva společnosti Škoda Auto
za oblast ekonomie, situaci a příčiny vývoje hospodářských výsledků.
Obchodní vyhlídky na rok 2009 však nadále zůstávají nejisté a zatížené
značnými riziky. Spolehlivá prognóza na rok 2009 je z důvodu aktuální
ekonomické situace téměř nemožná. „Čeká nás krajně složité období,“
zdůraznil Holger Kintscher.
Nejvíce rostla Škoda auto v regionech střední a východní Evropa, nebo Asie: Čína (+117 %), Rusko (+84,2 %), Indie (+31,9 %) a Ukrajina (+25,2 %).
„Vedle četných výzev nabízí rok 2009 pro značku Škoda i množství příležitostí. Teprve před nedávnem jsme představili pátou modelovou řadu značky, vůz Škoda Yeti. S dalšími produkty, jako je Superb Combi, svůj produktový program v dalším průběhu roku dále rozšíříme a posílíme. Půjdeme rovněž dále cestou internacionalizace skupiny Škoda Auto a budeme zde cíleně rozšiřovat své aktivity. Velmi kladným signálem jsou pro nás aktuální úspěchy modelu Fabia a stav našich objednávek, jejichž množství je nad úrovní loňského roku,“ shrnul Reinhard Jung současný vývoj.