Senátní výbor vyhodnocoval mýtný systém v Česku
18. 4. 2007 – 12:30 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
V úterý 17. dubna 2007 se v Senátu PČR uskutečnila informační schůzka členů Podvýboru pro dopravu Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu, jejímž cílem bylo vyhodnocení fungování systému mýtného za uplynulé tři měsíce jeho provozu.
Schůzky iniciované předsedou podvýboru senátorem Jiřím Nedomou se jako hosté zúčastnili: ředitel SFDI Ing. Pavel Švagr, CSc., náměstek ministra dopravy Ing. Jiří Hodač, zástupce ŘSD Ing. Václav Nestrašil a zástupci firmy Kapsch.
Podle sdělení Ing. Švagra je v roce 2007 výše reálného očekávaného inkasovaného mýtného 6,8 mld. Kč, z čehož náklady na výdaje za systém představují zhruba 2 mld. Kč.
Podle sdělení náměstka Hodače by se do budoucna mělo počítat s větší podporou investic a údržby pozemních komunikací ze státního rozpočtu než dnes. Toto řešení si vyžádá situace, kdy již nebudou aktuální výnosy státu z privatizace, které dnes představují přes 60% rozpočtu SFDI.
Celkově je vybudování systému mýtného hodnoceno zúčastněnými stranami pozitivně, jelikož provozní účinnost systému se podle interních zjištění firmy Kapsch pohybuje kolem 98%. Podle dosavadních přehledů není ani zaznamenatelná snaha dopravců převést uskutečňovanou dopravu mimo zpoplatněné úseky dálnic a rychlostních komunikací v nějakém masivnějším měřítku.
U silnic II. a III. třídy je však přesto možno krajem, městem či obcí po projednání s dopravním inspektorátem přetíženou komunikaci, která svojí konstrukcí této dopravě neodpovídá, osadit dopravní značkou s příslušným váhovým omezením. Naopak za sledované období došlo k přesunu tranzitních dopravců z ČR zpět do Rakouska, kde se jejich provoz o více než 15% zvýšil. Podvýbor se také zabýval nutností legislativních změn pro doladění systému mýtného.