Rodinnému rozpočtu vládnou ženy
20. 11. 2007 – 3:00 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Vyplývá to z ankety mezi klienty společnosti GE Money Multiservis, která proběhla v říjnu letošního roku. Anketa ukázala, že ženy mají velký vliv na výběr zboží, do kterého budou rodinné prostředky investovány. V převážné většině pak do domácnosti samy vybírají nábytek, spotřebiče a další vybavení. Doménou mužů zůstávají technologie.
„Podle našich statistik jsou úvěr ové smlouvy uzavírány z 60 % muži, ale neznamená to, že by právě muži o vybraném zboží rozhodovali. Muži si berou úvěry častěji, protože mají z obou partnerů v domácnost i zpravidla vyšší příjmy. Úvěr si berou oba manželé spolu a naše zjištění ukazují, že za koupí konkrétního zboží stojí spíše ženy,“ komentoval předseda představenstva a generální ředitel společnost i GE Money Multiservis Charlie Coode.
Podle ankety odráží rodinné rozhodování o investicích také odlišné rodinné role mužů a žen. Muži na ženách nechávají rozhodnutí o spotřebičích, které častěji používají ony (ledničky, pračky, myčky nádobí) a sami vybírají elektroniku do obývacích pokojů – DVD přehrávače, televizory a podobně. Muži však svá rozhodnutí s ženami konzultují více, než tomu je naopak.
Zatímco běžné nákup y do domácnosti obstarávají ze 70 % ženy, u větších nákupů se role vyrovnávají, ale převaha žen zůstává patrná. Ženy uvedly, že ve 40 % případů rozhodují o koupi samy. Společná rozhodnutí pak manželé u větších nákupů dělají ze 35 %.
Rozdílné spotřební chování mužů a žen
Z ankety dále vyplývá, že rozdílnosti se projevují i v nákupním chování mužů a žen obecně. Při nákupech denní spotřeby se ženy rozhodují více podle ceny než podle značky. Zároveň však neustále narůstá počet žen, které jsou ochotné kupovat zboží nových nevyzkoušených značek, protože rády značky střídají. Ženy také přiznávají větší míru ovlivnitelnosti reklamou než je tomu u mužů. Téměř dvě třetiny žen přiznaly, že mají tendenci nakupovat zboží, které znají z reklam. Dalším rozdílem pak je, že zatímco ženy nerady nechávají nákupy na poslední chvíli a rády si vybírají mezi dostupným zbožím, muži častěji nechávají potřebné nákupy na poslední chvíli.