Rezervujete přes Booking.com, či Expedia? Pozor na nekalé praktiky!
10. 8. 2018 – 11:10 | Spotřebitelé | Martin Slapnička | Diskuze:
Britský úřad pro hospodářskou soutěž a trh CMA, vyjádřil znepokojení nad způsoby prezentace hotelů a pokojů, nad mylnými tvrzeními o slevách, účtováním skrytých poplatků a tlakem, který je na zákazníky při jejich rozhodování vyvíjen. Na neférové praktiky stránek jako Booking.com a Expedia upozornila už před dvěma lety britská spotřebitelská organizace Which?
Například sleva noclehu u Expedie znamená pouhé srovnání nejvyšší ceny na stejný pokoj pro nejméně jednu noc v následujících 14 dnech a ceny, která je uvedena v konkrétní nabídce. Není to tedy skutečná sleva, ale jakési upozornění na to, že v některých dnech je nocleh v hotelu levnější než v jiných.
Ani u Booking.com zákazník nemůže počítat s běžným významem slova „sleva“, protože se jedná o srovnání jedné z nejvyšších cen v průběhu třiceti dnů a ceny dané nabídky. Tvrzení o slevách na obou stránkách byla matoucí, proto Which? předala získané poznatky CMA a vyzvala jej, aby zasáhl.
CMA zkoumal také tlaky, které rezervační weby vyvíjejí na uživatele. Patří k nim například informace, kolik zájemců si prohlíží příslušnou nabídku ve stejnou chvíli. Which? odhalila, že 46 % zákazníků má sklon k urychlené rezervaci, když vědí, že o stejné ubytování může být větší zájem, zatímco 44 % jich jistě sáhne po platební kartě v okamžiku, kdy si přečte, že je „za tuto cenu volný již jen 1 pokoj“. Takové informace vytvářejí pocit obav, strachu a naléhavosti, představy, že zmeškáme výhodnou nabídku. Ty pak vedou k placení vyšších částek, než je nutné. I tlak na objednávky a platby s velkým předstihem není férový. Loňské šetření Which? ukázalo, že podmínky na poslední chvíli byly ve srovnání s nimi stejné nebo dokonce výhodnější v 16 z 30 případů, a to u cest na Lastminute.com i Expedia.com. Jindy cena vícekrát stoupala a klesala, takže se nejnižší cena opakovala několikrát. Všechna tato zjištění byla postoupena příslušným úřadům, aby posloužila při jejich šetření.
CMA požádal britskou agenturu pro regulaci reklamy ASA o vyjádření k způsobu reklamy a propagace nabídek rezervačních webů. ASA by měla posoudit, zda jsou tvrzení o záruce nejnižší ceny klamavá a za jakých podmínek smějí být použita.
Rezervační weby jsou stále nejlepším místem pro vyhledávání vhodného ubytování na cesty, ale buďte ostražití a nevěřte slepě „nejvýhodnějším nabídkám“. Prozkoumejte i jiné možnosti a vyhledavače, i když podle srovnávače cen budou vypadat dražší. Čtěte pozorně všechny detaily a upřesnění, řiďte se vlastním rozumem a nenechte se dotlačit k rozhodnutím, aniž byste k nim v klidu dospěli sami.