Renault se prý stal obětí organizované mezinárodní sítě
8. 1. 2011 – 12:14 | Firmy | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Vedení francouzské automobilky Renault se v sobotu poprvé vyjádřilo ke špionážní aféře, jejímž předmětem byl podle posledních informací vývoj elektromobilů.
Top manažer společnosti Patrick Pelata v rozhovoru pro Le Monde prohlásil, že se Renault stal obětí organizované mezinárodní sítě.
Pelata zároveň ujistil, že neunikly žádné kriticky důležité informace týkající se programu vývoje elektrických automobilů. V sobotním rozhovoru řekl, že informace, které mohly uniknout, se týkaly hlavně nákladů a ekonomického modelu programu elektromobilů.
Kvůli úniku informací už byli odvoláni tři členové vedení francouzské automobilky včetně jednoho člena řídícího výboru Renaultu. Ti jsou nyní vyšetřování francouzskými úřady a policií. Případem se tento týden dokonce zabývala i francouzská špionážní služba i francouzská vláda. Francouzský ministr průmyslu Eric Besson už ve čtvrtek oznámil, že případ průmyslové špionáže otřásající automobilkou Renault, je vážný a je výrazem ekonomické války.
Pelata v sobotu upřesnil, že se určitě jedná o práci odborníků. Spekulace, že by za útokem stála Čína, však nepotvrdil.
Varování o vynášení informací z automobilky přišlo už na konci srpna 2010. Od té doby probíhalo interní vyšetřování, které vyústilo suspendováním tří vysoce postavených manažerů. Etická komise Renaultu stále zvažuje, jaké sankce provinilcům udělí. Žalobu na své zaměstnance automobilka dosud nepodala.
Konkrétní jména provinilců automobilka kvůli probíhajícímu vyšetřování tají. Spekuluje se ale o tom, že mezi podezřelé patří i místopředseda pro vývoj a člen představenstva automobilky Michel Balthazard. Ten pro Renault pracoval třicet let. Také další dva obvinění se prý stejně jako on věnovali elektromobilům.
Veřejnost dosud ani neví, komu trojice informace předávala. Lidé blízcí Renaultu pouze spekulují, že o informace týkající se elektromobilů by mohla mít zájem konkurence, aby zjistila, jak daleko je Renault se svým vývojem. Druhým motivem by podle nich mohla být snaha okopírovat vývoj, který automobilka dosud učinila.
Vývoj a výroba elektrických aut je pro Renault a jeho japonského partnera Nissan stěžejním programem, obě automobilky investovaly do vývoje elektromobilů čtyři miliardy eur (zhruba sto miliard korun). Pouze vývoj baterie přišel obě automobilky na 1,5 miliardy eur (37 miliard korun).
Francouzská firma chce v polovině roku vrhnout na trh dva typy elektrických aut, a to rodinný sedan Fluence a užitkový vůz Kangoo Express. Koncem roku a v první polovině roku 2012 pak počítá se zahájením prodeje dalších dvou elektrických modelů, malého auta Twizy a malého sedanu Zoe.
-Filip Sušanka,MED