Prodloužená záruka či pojištění zboží. Je to k něčemu?
20. 4. 2017 – 0:00 | Spotřebitelé | Martin Slapnička | Diskuze:
V poslední době se u obchodníků rozmohl trend nabízet spotřebitelům různá pojištění či prodlouženou záruku na zboží. Oba pojmy se často zaměňují a používají společně, což může být pro zákazníka matoucí. Nehledě na to, jak se produkt jmenuje, vždy se bude jednat buď o jedno, anebo o druhé.
Prodloužená záruka
Záruku na zboží odlišuje od pojištění především to, kdo ji poskytuje. U záruky je jím vždy prodávající, který tak garantuje, že si zboží zachová po určitou dobu své vlastnosti. Prodávajícího zavazuje i uvedení doby použitelnosti na obalu výrobku nebo v reklamě, musí se tedy řídit i tím, co uvádí výrobce. V některých případech poskytují obchodníci prodlouženou záruku ke zboží automaticky, většinou tehdy, pokud na ni zákazníky lákají. Jindy si za extra servis zaplatíte. Prodloužená záruka se pak mění v samostatný produkt, který mohou využívat jen ti zákazníci, kteří si ho ke zboží přikoupí. Vždy ale platí, že se jedná o rozšíření zákonných možností spotřebitele uplatnit u daného obchodníka reklamaci.
V rámci prodloužené záruky si může obchodník určit téměř libovolné podmínky, proto je dobré zjistit si její rozsah dříve, než za ni zaplatíte. Ne vždy se vám totiž prodloužená záruka vyplatí. Obchodník ji může poskytovat jen na určitou část zboží nebo na konkrétní typ vad. Zároveň si obvykle sám určuje, jaké nároky spotřebiteli ze záruky náleží, jestli například bude možné žádat vrácení peněz, nebo jen bezplatnou opravu. Obchodník ale nikdy nesmí zkracovat práva spotřebitele oproti zákonné úpravě.
Podmínky smluvní záruky bývají většinou uvedeny ve vystaveném záručním listě. Není to však pravidlem. Pokud prodávající či výrobce zákonnou záruku pouze časově prodlouží a nespecifikuje nikde další podmínky, pak může spotřebitel po celou dobu trvání prodloužené záruky nárokovat totéž, jako by se jednalo o záruku zákonnou.
Pojištění proti rozbití a krádeži
Pojištění naproti tomu poskytují jiné subjekty než samotní prodejci. Zpravidla se pojištění uzavírá ke krytí událostí, které nelze řešit v rámci reklamace, neboť odpovědnost prodejce se vztahuje jen na vady výrobku. Pokud si sami rozbijete mobilní telefon nebo vám jej někdo ukradne, uplatňovat reklamaci bude zbytečné. Máte-li uzavřenou pojistnou smlouvu, můžete se obrátit na pojišťovnu a žádat vyplacení pojistného plnění.
Když si pojistnou smlouvu sjednáváte sami, zřejmě se vám nestane, že byste si ji spletli se zárukou. Často ovšem nabízejí sjednání smlouvy samotní prodejci, kteří pak namísto kupujícího vystupují ve vztahu s pojišťovnou jako smluvní strana a řeší za něj i pojistnou událost. Kupující si inzerovaný produkt v internetovém obchodě jedním kliknutím vloží do košíku nebo se nechá prodavačkou u pokladny přesvědčit o jeho výhodnosti a zaplatí příslušnou cenu. V takových případech většina lidí vůbec netuší, co si zakoupila. Nenechte se tedy zmást jen názvem a zkoumejte podmínky, za jakých lze daný produkt využít.
K zaměňování prodloužené záruky a pojištění přispívá i skutečnost, že pojišťovny již neřeší pojistnou událost vyplacením peněžité částky, ale nabízejí opravu či výměnu zboží za nový kus. Přesto se stále jedná o pojistné plnění, a nikoliv o způsob vyřízení reklamace. Někdy má pojištění dokonce stejný rozsah jako zákonná či rozšířená smluvní záruka. V těchto situacích si dejte dobrý pozor, aby se prodávající při uplatnění reklamace nechtěl vyhnout své odpovědnosti za vady nahlášením pojistné události. Bude-li vám výrobek opraven v rámci likvidace pojistné události, můžete se tím zcela připravit o svá práva ze záruky.
Co zůstane z pojištění po sjednání výluk
Před uzavřením pojistné smlouvy věnujte pozornost definici pojistné události a nevynechejte ani ustanovení týkající se výluk z pojištění. Vyhnete se tak nepříjemnému překvapení, které by vás jinak čekalo po skončení pojistného šetření. Často bývají výluky z pojištění tak rozsáhlé, že se na první pohled lákavá nabídka začne při bližším zkoumání jevit jako prázdný produkt, za který jen zbytečně vyhodíte peníze. Při sporech s pojišťovnou pamatujte na to, že je-li výklad některého ustanovení smlouvy nejasný, nařizuje zákon přiklonit se k tomu, který je pro spotřebitele příznivější.