Proč europoslanec Strejček nepodpořil levnější roaming?
24. 5. 2007 – 8:37 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Poslanec Evropského parlamentu Ivo Strejček předkládá důvody, proč nepodpořil regulaci roamingových hovorů v EU. „Navrhované opatření usnadní život především samotným poslancům Evropského parlamentu a euroúředníkům, kteří mají tradičně vysoké účty za telefon. Běžným uživatelům v jednotlivých státech tato regulace zlevnění vnitrostátních linek rozhodně nepřinese“ říká Ivo Strejček (ODS).
Evropský parlament včera schválil návrh nařízení, které by mělo operátory donutit zlevnit volání z mobilního telefonu v zahraničí, takzvaný roaming. Cenová regulace by měla platit tři roky a ceny klesnou zhruba o polovinu. Svůj souhlas musí připojit ještě ministři telekomunikací EU, ale to je spíše formalita. Nařízení začne platit 29. června, kdy má vyjít v oficiálním věstníku EU. Mobilní operátoři dávají již delší dobu najevo svůj odpor k nařízení.
Pro návrh dnes sice hlasovala drtivá většina europoslanců, ale i mezi nimi se našly výjimky, které byly proti. Mnohdy i v rámci jedné strany, mimo jiné v ODS. Podle Petra Duchoně z ODS určitá úskalí cenové regulace existují, ale jde podle něj „o krásný příklad toho, že EU vybojovala pro své obyvatele snížení cen“. Jeho kolega Ivo Strejček byl naopak proti návrhu. Obává se, že nařízení zákazníky v konečném důsledku poškodí.
Evropský parlament srazil ceny roamingu na polovinu
Podle europoslance doplatí na regulaci především spotřebitelé – volající uvnitř jednotlivých států. Pokud EU nařídí mobilním operátorům maximální ceny roamingových hovorů, pak dojde v rámci kompenzace nákladů k zmrazení poklesu cen hovorů na vnitrostátních linkách. Investice do modernizace telefonních sítí budou rovněž omezeny.
Strejček: „10 důvodů proč hlasuji proti návrhu regulovat roamingové poplatky“:
1. všechny předcházející analýzy, které má Evropská komise k dispozici, jednoznačně prokazují, že na trhu mobilních operátorů panuje konkurenční prostředí
2. prostředí není třeba regulovat. Jde o opatření politické, ne ekonomické
3. stanovení maximálních cenových limitů odporuje tržnímu mechanismu nabídka – poptávka
4. cena je ekonomická veličina, která vyjadřuje vztah nabídky a poptávky. Rozdíl mezi poplatky za hovory ze zahraničí a hovory domácími vyjadřuje menší zájem uživatelů o hovory ze zahraničí, ale spotřebitelský tlak na ceny hovorů uskutečňovaných na domácím území
5. vzhledem k vysoké konkurenci mezi mobilními operátory se dá těžko očekávat, že by finanční ztrátu plynoucí z roamingových hovorů kompenzovali zvýšením domácích poplatků. Dá se ale očekávat, že se dynamika poklesu ceny za volání na domácím území výrazně zpomalí a že dojde o i k omezení bonusových nabídek (např. zvýhodněné ceny mobilních telefonů)
6. dá se očekávat, že mobilní operátoři omezí investice do modernizace sektoru mobilních sítí
7. regulace roamingu ve svém důsledku znamená další snížení důvěry investorů v rovnost podmínek na EU trhu. To má dalekosáhlé dopady nejen do sektoru telekomunikací.
8. na regulaci cen za roamingová volání doplatí ČR jako celek. Jsme turisticky atraktivní země, do které přijíždějí turisté a ze které posléze uskutečňují volání do svých zemí.(příklad: turista z Francie po přistání v ČR si vybere jednoho ze 3 českých mobilních operátorů. Ti vyúčtují francouzskému operátorovi zákazníka velkoobchodní – regulované – ceny. Francouzský operátor pošle svému francouzskému zákazníkovi fakturu s maloobchodní cenou. Bohatství zůstává ve Francii.)
9. regulace roamingu rozevírá nůžky mezi bohatými a chudými členskými zeměmi. Čím bohatší země, tím více její občané cestují (a „roamingují“). Z příkladu uvedeného v bodě 6 tak vyplývá, že „bohatší bohatnou rychleji“
10. rozdíly v cenách za roamingová volání mezi jednotlivými mobilními operátory na trhu EU jsou dány, mimo jiné, i geografickými parametry. Jiný objem finančních prostředků musí investovat mobilní operátoři v hornatých částech území (Španělsko), jinou v rovinatých oblastech (Benelux).
PaedDr. Ivo Strejček, člen VR a poslanec EP