Při nedodání objednaného zboží využijte chargeback, zpětnou platbu
14. 11. 2015 – 0:45 | Spotřebitelé | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Řada zahraničních prodejců se zaměřuje na český trh tím, že svůj e-shop mají i v české verzi. Poradíme vám, jak nenaletět podvodníkům a jak se bránit při nedodání zaplaceného zboží.
Bezpečný nákup
„Spotřebitel musí aspoň v základu vědět, s čím souhlasí, když uzavře kupní smlouvu. Proto by si vždy měl přečíst podmínky platné pro jeho objednávku. Pokud je prodejce seriózní a chová se transparentně, nemělo by ověření zabrat víc než pár minut. A ty stojí za to věnovat, než člověk odešle třeba pár tisíc korun.
Řada zahraničních prodejců se zaměřuje na český trh tím, že svůj e-shop mají i v české verzi. „Pokud jde o prodejce z jiné země Evropské unie, pak se spotřebitelé zpravidla mohou spolehnout na stejná práva, na která jsou zvyklí při nákupu u českého obchodníka, tedy na dvouletou záruku a podobně. Obracejí se ale i lidé, kteří si mysleli, že nakupují na českém e-shopu, ale prodávající sídlí v jihovýchodní Asii, zaslal nekvalitní zboží a nechce vyřídit reklamaci.“
Při nedoručení zboží využijte chargeback, zpětnou platbu
Pokud spotřebitel zaplatil svůj nákup přes internet platební kartou, zboží mu od prodejce nepřišlo a prodejce se nemá k vrácení peněz, může svoji banku požádat o použití nástroje zvaného chargeback, neboli zpětná platba. Banka spotřebitele obrazně řečeno stáhne zaplacenou částku zpět od banky obchodníka, pokud ten neprokáže, že zboží dodal. Podobně lze postupovat u některých systémů elektronických peněženek, které nabízejí centrum pro řešení sporů mezi prodávajícími a kupujícími.
V případě problému by měl spotřebitel co nejdříve kontaktovat svou banku s žádostí o provedení chargebacku. Žádost je vhodné podpořit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem. Chargeback může být někdy jedinou možností, jak dostat své peníze zpět.