Předvánoční kampaně hlásí obchodníci už na říjen
24. 8. 2007 – 7:30 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Letošní předvánoční kampaně začnou v obchodech na přelomu října a listopadu. Ze srpnové ankety uspořádané mezi nejvýznamnějšími obchodníky v České republice v rámci ocenění GE Money Multiservis Obchodník roku 2007 vyplynulo, že většina z nich (66 %) připravuje v letošním roce speciální předvánoční kampaň, a to na přelom října a listopadu.
Právě před Vánoci tržby obchodníků výrazně rostou. U internetových obchodů jde dokonce o rozhodující období, během něhož generují až třetinu svých celoročních tržeb.
Výsledky ankety dále ukázaly, že se před Vánoci výrazně mění nákupní chování spotřebitelů: Méně hledí na cenu výrobků, zvyšuje se jejich ochota utrácet větší částky, hledají originální vánoční dárek, kladou větší důraz na rychlost dodání zboží a preferují kvalitnější a značkové výrobky. To potvrzuje například marketingový ředitel společnosti Globus ČR Boris Malý. Podle jeho slov nehledají zákazníci v předvánoční době konkrétní výrobek, ale především zajímavý tip nebo nápad.
Zástupci 50 nejvýznamnějších obchodů v ČR se kromě předvánoční kampaně vyjadřovali k otázkám spojeným s přehráváním reprodukované hudby ve svých prodejnách. Téměř 90 % z nich uvedlo, že svým zákazníkům hudbu pouští. Většinou jde o kombinaci hudby z rádia nebo z CD. O tom jaké skladby v obchodě zákazníci uslyší, rozhoduje buď manažer prodejny, nebo centrální oddělení marketingu, a to velmi často na základě výzkumu o vlivu stylu hudby na nákupní chování spotřebitelů.
Hudbu používají také internetové obchody. „Vzhledem k tomu, že jsme internetovým obchodem, naši zákazníci při nákupu reprodukovanou hudbu neposlouchají. Nicméně zboží si mohou vyzvednout na třech místech určených pro osobní odběr zboží. Na těchto místech zákazníkům pouštíme na LCD monitorech filmové upoutávky na tituly, které jsou u aktuálně v nabídce,“ uvedl Ondřej Fridrich, marketingový manažer společnosti Vltava Stores.
„Výsledky ankety ukazují, že předvánoční období má v plánování obchodníků své nezastupitelné místo. Úspěšnost, s jakou dokáží zaujmout své zákazníky, může často rozhodnout o obchodních výsledcích celého roku,“ uvedl Charlie Coode, předseda představenstva a generální ředitel GE Money Multiservis.