Povinné ručení u automobilů zdražuje o desítky procent
18. 10. 2012 – 0:01 | Auto-moto | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Za posledních 12 měsíců stoupla cena povinného ručení na českém trhu v průměru o 25 procent. Nejméně se zdražení dotklo mladších řidičů na venkově, nejvíce starších majitelů vozů ve městech. Prostřednictvím kalkulací a statistik o tom informoval portál srovnávající ceny povinného ručení.
Pojišťovny přistoupily ke zdražení především letos v létě, podle odborníků se další kolo růstu cen očekává začátkem roku 2013. Zatímco loni na podzim mohl majitel nejprodávanějšího českého vozu Škoda Fabia získat povinné ručení za 938 korun, letos zaplatí za tutéž pojistku 1 258 korun.
"Povinné ručení se pojišťovnám přestává vyplácet, hradí skrze něj více peněz, než vyberou na pojistném. Na rozdíl od životního pojištění je tak povinné ručení ztrátovým produktem. Potvrdily to i údaje České asociace pojišťoven. Podle nich bylo celkové pojistné plnění vyplacené pojišťovnami v rámci povinného ručení v roce 2011 o jedno procento vyšší než vybrané pojistné," uvedl Pavel Ronovský, ředitel nezávislého portálu, který porovnává nabídky většiny pojišťoven na českém trhu.
Ten očekává ještě významnější růst cen u připojištění, kde je rozdíl mezi vybraným pojistným a vyplaceným pojistným plněním daleko vyšší.
Celková cena povinného ručení závisí na věku řidiče, jeho místě bydliště i výkonu vozu. Nejméně na povinném ručení zaplatí starší majitelé slabších vozů, kteří bydlí v malém městě či obci.
Zatímco majitel Škody Fabia starší 35 let zaplatí za povinné ručení 1 188 korun ročně, mladého řidiče bude toto pojištění stát 1 552 korun, tedy o 31 procent více. Ve srovnání s venkovem zaplatí starší řidič ve velkém městě na pojistném o šest procent více, mladší řidič si připlatí až o 65 procent více. Nejdražší pojistné za povinné ručení ve výši 4 529 korun proto musí zaplatit mladý řidič silného vozu z velkoměsta.
"Rozdíly mezi pojišťovnami jsou nadále velké, ale i zde dochází k důležitým změnám. Tam, kde si byl před rokem motorista jistý vynikající cenou, situace už nemusí platit," zakončil produktový manažer portálu Roman Sznapka.
Jan Soukup | MED