Povinné ručení mnoha lidem od ledna 2018 zdražuje
22. 12. 2017 – 10:14 | Auto-moto | Martin Slapnička | Diskuze:
Řada pojišťoven nyní rozesílá svým klientům dopisy s oznámením o zdražení povinného ručení. Na zdražování se musíme připravit. Nebude to ale nic radikálního a týká se jen některých segmentů.
Trh povinného ručení v naší republice roste. Není to ale zásluhou vyšších cen pojištění, ale stále vyšším počtem pojištěných aut. Paradoxně je prý ale povinné ručení pro pojišťovny ztrátové. Tento trend by podle Ivany Buriánkové z České pojišťovny měl trvat i nadále. Díky tomu budou stoupat ceny pojištění.
"Důvodem je především legislativa, kdy s novým občanským zákoníkem přicházejí stále nové nároky na odškodnění, a tedy i výrazně vyšší pojistná plnění. Opomenout ale nelze ani další z efektů, které k růstu cen pojištění povedou, a tím je zvyšování cen náhradních dílů a práce v autoservisech," doplňuje Buriánková.
Nejrizikovější řidiči
Průměrná cena povinného ručení je 2764 korun. Záleží však na segmentu, do kterého vás pojišťovna zařadí. Mezi nejrizikovější skupiny patří řidiči tahačů, autobusů, flotil, mladí řidiči do 25 let, kteří ještě třeba vlastní silná auta. Ale také ti, kteří prostě jezdí hodně. Hlavně tito řidiči se mohou připravit na zdražení povinného ručení. Cenu ale neovlivňuje pouze věk a najeté kilometry.
"Většina pojišťoven klienty segmentuje, tedy cenu povinného ručení stanovuje na základě věku a místa bydliště, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru a některé i podle počtu ujetých kilometrů. Tedy například u mladých a nezkušených řidičů se dá růst ceny téměř jistě očekávat,"uvedl Kamil Durčák, specialista oddělení produktového managementu společnosti Swiss Life Select.
Bonusy a malusy
Přesto, že povinné ručení bude zdražovat, můžete si jeho cenu snížit. Zjednodušeně řečeno, bonusy sbíráte za bezpečnou jízdu. Například Allianz zlevnila povinné ručení osobám, které vozí v autě děti, protože se chovají rozvážněji. "Druhým faktorem, který začínáme zohledňovat, je platební disciplína. Ze statistiky je totiž vidět i to, že lidé, kteří přecházejí mezi pojišťovnami kvůli nezaplacení pojistného, představují větší riziko. Stejně se totiž chovají i za volantem," říká Václav Bálek, tiskový mluvčí Allianz pojišťovny.
Jak je to se sbíráním bonusů? "Obvykle se za každých 12 měsíců jízdy bez nehody poskytuje řidičům sleva 5 procent z ceny povinného ručení. To je lineární počítání bonusu. Za 10 let, respektive 120 měsíců jízdy bez karambolu tak řidič může dosáhnout na obvykle maximální bonus 50 procent. Jsou ale také pojišťovny, které pracují s tzv. progresivním bonusem. U Generali to znamená, že řidič za prvních 12 měsíců bez nehody získává bonus 27 procent, za dalších 12 měsíců bez nehody je už na stupnici bonusu s 37 procenty. Podstatné je, že měsíce vyježděné bez nehody se evidují v České kanceláři pojistitelů, kam si pro ně pojišťovny sahají, když vypočítávají cenu pojištění pro své klienty," vysvětluje Jan Marek, tiskový mluvčí Generali pojišťovny. A škodní historie má pochopitelně vliv na konečnou cenu povinného ručení.
Trh ovlivňuje konkurenční boj
V uplynulých letech je to v tomto segmentu víceméně stejné. Většinou jde o konkurenci. "Poslední roky má zásadní vliv na trhu konkurenční prostředí - a to jak na úrovni ceny pojištění, tak také produktové nabídky. Povinné ručení jako produkt prochází postupným vývojem od obyčejného odpovědnostního pojištění po produkt se stále vyšší přidanou hodnotou. Stačí vzpomenou asistenční služby nebo pestré formy připojištění. Řidiči zkrátka za své peníze získají mnohem užitečnější a rozsahem širší služby nebo krytí," potvrzuje Jan Marek.
Individuální stanovení ceny
"Povinné ručení příští rok zdraží a to zejména proto, že žádná pojišťovna nepřišla s nabídkou individuálního stanovení ceny pro koncového zákazníka. Individuální stanovení ceny povinného ručení by cenu dokázalo snížit pro významný počet málo rizikových klientů," tak to vidí Karel Svoboda, Associate Partner poradenské společnosti EY.