Povánoční výprodeje v obchodech začnou už koncem října
21. 10. 2009 – 1:01 | Spotřebitelé | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Obchodní řetězce se chystají odstartovat hlavní vlnu vánočních prodejů převážně ve druhé polovině října. Tolik populární masivní výprodejové akce, které obchodníci tradičně zahajovali těsně po Vánocích, zřejmě ale letos začnou již před svátky. Obchodníky k tomuto kroku vedou obavy z nižších tržeb, protože Češi kvůli krizi možná nebudou v předvánočním období tolik utrácet. Vyplývá to z údajů společnosti Retail Info.
Jak dopadnou letošní vánoční tržby v oblasti maloobchodu? Těžký odhad, zvlášť v době pokračující hospodářské recese a značné nejistoty z budoucího chování zákazníků. Jedno je však jisté, mezi českými maloobchodníky se schyluje k cenové válce největších hráčů na trhu. Řetězce už potvrdily, že se budou snažit zákazníky nalákat velkými slevovými akcemi již v průběhu listopadu a prosince.
- Vánoce začínají ve stavebních spořitelnách
- 39 pct Čechů omezilo výdaje na vánoční a novoroční svátky z obav z finanční krize
- Co s vánočními dárky, které nechceme? Vrátit, nebo vyměnit!
- SOS varuje před nepravou čokoládou v podobě mikulášů i vánočních ozdob
„Letošní rok charakterizuje to, že nemá typická slevová období, ale slevové akce téměř splývají. Obchodníci se v krizi snaží udržet zájem zákazníků po celý rok, a proto neustále připravují různé akce a slevy. Před Vánocemi tentokrát musejí přijít s něčím velmi výrazným. Letos proto zkoušejí strategii, kterou uplatnili obchodníci na západ od našich hranic v minulém roce - posunout vlnu výprodejů před Vánoce“, vysvětluje Ivo Horák, projektový manažer Retail Info.
V této souvislosti bude zajímavé sledovat tvrdá čísla v posledních měsících roku. Celoročně se průměrné slevy v letácích podle statistik serveru AkcniCeny.cz pohybují mezi 25 a 27 procenty a předvánoční období nebývá výjimkou. Obvyklý je nárůst množství zboží v akcích, zároveň však i pokles absolutních slev, které může zákazník získat. Průměrná absolutní sleva na jednom výrobku je ve vánoční sezoně jedna z nejnižších v roce, až o 50% nižší než v období od ledna do června.
Již nyní můžeme očekávat dramatický nárůst množství zboží v akci. Otázkou však zatím zůstává, jestli i letos zůstane jen u levnějších výrobků a zda průměrná výše slev bude atakovat hranici 30%.