Pomůže databáze ošklivých dovolených, a jak je reklamovat?
13. 9. 2011 – 11:53 | Spotřebitelé | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
potřebitelský časopis dTest spouští databázi „ošklivých“ dovolených, na webové prezentaci jsou i tipy, jak takovou dovolenou reklamovat.
Všudypřítomný hmyz, pokoj s výhledem na ohořelé kontejnery či životu nebezpečná přistýlka sestavená ze dvou postelí na sobě. S tím vším se spotřebitelé obracející se na spotřebitelskou poradnu časopisu dTest už setkali. Pokud ale budou chtít náhradu za zklamání z nevydařeného letního zájezdu, mají zřejmě poslední příležitost. Reklamovat totiž lze nejpozději do tří měsíců od skončení zájezdu.
„Největší neznámou pro spotřebitele při reklamaci zájezdů bývá vyčíslení slevy, kterou by měl požadovat,“ uvedla právní poradkyně časopisu Martina Vernerová. Jako orientační nástroj pro tento případ může sloužit například tzv. Frankfurtská tabulka slev, nástroj, který používají německé soudy.
Pro získání základního přehledu o právech účastníka zájezdu mohou zklamaní cestovatelé (a nejen ti) navštívit databázi „ošklivých“ dovolených. „Na www.dtest.cz/osklivadovolena jsme využili fotky z nevydařených dovolených našich čtenářů a spotřebitelů volajících do naší Poradny pro spotřebitele. Každá fotka je rovnou ohodnocena výší podle nás odpovídající slevy z ceny zájezdu,“ uvedla Vernerová.
Na stránce jsou k dispozici i tipy pro úspěšnou reklamaci dovolených, včetně možnosti stáhnout si vzorový dopis pro její reklamaci i zmiňovanou Frankfurtskou tabulku slev (přímé odkazy pod článkem).
Tipy:
- Cestovní kanceláře požadují nezákonné storno poplatky
- V Česku opět krachují cestovky, na co mají klienti nárok?
Co potřebujete pro reklamaci zájezdu
Cestovní kancelář odpovídá za to, že zájezd bude odpovídat uzavřené cestovní smlouvě bez ohledu na to, zda závazky plynoucí z této smlouvy má plnit ona sama nebo jiný smluvený dodavatel. V praxi se tedy můžete, pokud nejste se svým zájezdem spokojeni, obrátit vždy přímo na cestovní kancelář, se kterou máte podepsanou cestovní smlouvu. Pokud je uzavření cestovní smlouvy zprostředkováno jinou cestovní kanceláří či agenturou, je možné právo ve stejné lhůtě uplatňovat i zde. Právo je potřeba uplatnit takzvaně bez zbytečného odkladu, nejpozději do tří měsíců od skončení zájezdu. Pokud se zájezd nakonec nekonal, máte rovněž lhůtu tří měsíců, a to ode dne, kdy měl být zájezd ukončen. Tuto lhůtu je nutné si pečlivě hlídat, protože po jejím uplynutí právo zaniká. Již před odjezdem na dovolenou si ohlídejte, že všechny důležité závazky ze strany cestovní kanceláře budou začleněny do cestovní smlouvy a nespoléhejte na to, co vám prodejce slíbí ústně.
A na jakou kompenzaci máte právo, pokud vás na zájezdu nečekalo to, co podle nabídky v katalogu a cestovní smlouvy čekat mělo? Pro tyto případy existuje nárok na poskytnutí slevy z ceny zájezdu. Tato sleva se odvíjí od toho, co všechno neodpovídalo nabídce. Veškeré vytýkané nedostatky je potřeba nějakým způsobem doložit či prokázat. Proto by první kroky měl spotřebitel učinit hned na místě. Nejjednodušeji tím, že fotograficky zdokumentuje stav a vzhled ubytovacího zařízení, vybavení pokoje, výhled z balkonu atd. Rovněž je dobré ihned upozornit svého delegáta či průvodce, pokud je taková osoba na zájezdu přítomna, na to, že situace je odlišná od uzavřené smlouvy a požadovat nápravu, nebo alespoň žádat vystavení písemného dokladu. Písemný doklad je možné zkusit vyžádat rovněž na personálu nebo poskytovateli služby. Jako důkaz může posloužit případně také svědectví dalších účastníků.
Otázkou je, na jak velkou slevu budete mít nárok. Vodítkem může být Frankfurtská tabulka slev, kterou vám v tomto článku nabízíme zdarma ke stáhnutí. Jde o sazebník, kde jsou vypočteny různé druhy nedostatků, které mohou klienta na zájezdu postihnout, a k nim uveden způsob výpočtu náhrady za takové nedostatky. Frankfurtská tabulka slev je sice nezávazný dokument, je však používána u soudů v řadě vyspělých zemí. Pokud zákazník se svou reklamací u cestovní kanceláře neuspěje, může se svého práva domáhat u soudu, případně využít mimosoudní řešení spotřebitelských sporů.
Po přihlášení na odkazech níže:
- Vzor 034 - Reklamace zájezdu pro porušení cestovní smlouvy
-Libor Popela | MED | NašePeníze.cz