Pojišťovny loni odhalily pojistné podvody za půl miliardy. Jaké jsou triky podvodníků?
18. 1. 2011 – 11:38 | Pojištění | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Pojistné podvody trápily největší tuzemské pojišťovny i v loňském roce. Řada pojišťoven proto investuje nemalé prostředky do vlastních týmů detektivů, kteří odhalují podvodníky. Jen v roce 2010 odhalily podvody za zhruba půl miliardy korun.
Česká pojišťovna (ČP) v roce 2010 odhalila 680 případů pojistných podvodů za celkem 278 milionů korun, což je meziročně dokonce o 16 procent více.
Detektivové pojišťovny Generali odhalili v roce 2010 pojistné podvody za 50 milionů korun, ve srovnání s rokem 2008 je to více než čtyřnásobek.
ČSOB Pojišťovna v roce 2010 odhalila 205 pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující čtyřicet milionů korun, více než polovina případů se týkala pojištění motorových vozidel.
Některé případy nebyly doposud u pojišťoven uzavřeny a celková škoda tak bude pravděpodobně vyšší.
"Většina pojistných podvodů je stále páchána jednotlivci - jde o takzvanou oportunistickou podvodnou činnost. Minoritní část pojistných podvodů jde na účet organizovaných skupin. Jejich jednání má však mnohem větší finanční dopad," informoval mluvčí ČP Tomáš Zavoral.
Také v roce 2010 platilo, že nejčastěji se pokoušejí lidé podvádět v oblasti pojištění motorových vozidel. Převládaly fingované dopravní nehody, u kterých byly jak nehodový děj, tak i následné údajné poškození vozidel zcela smyšlené. Výjimkou nebyly ani fingované krádeže, kdy majitel automobil prodal nejčastěji v zahraničí a následně pak nahlásil jeho odcizení.
Podle pojišťoven se díky dlouhodobé systematické práci týmu zkušených detektivů a analytiků a pravidelným investicím do technického a softwarového vybavení daří odhalovat pojistné podvody stále efektivněji.
Mezi tradičně nejproblematičtější území patřila Praha a kraje Středočeský, Severočeský, Jihočeský a Moravskoslezský.
Ve větší míře než kdy dříve se v roce 2010 detektivové setkávali s případy, kdy se k podvodu uchýlili i jinak bezúhonní lidé kvůli svým finančním problémům a neoprávněně nárokovali úhrady i za pouhých několik tisíc korun. Celá pojistná událost nemusela být nutně podvodem. Nějaká škoda obvykle opravdu vznikla, ale lidé se snažili o její navýšení.
Jaké jsou nejčastější pojistné podvody ?
ČSOB Pojišťovna: Oblíbeným trikem podvodníků je zneužívání povinného ručení. Princip je jednoduchý. Majitel obvykle dražšího auta nabourá, ale protože své auto nemá havarijně pojištěné, a neměl by tak šanci na odškodnění od pojišťovny, domluví se s jiným řidičem, který pak nahlásí, že nehodu způsobil on. Při šetření se ale poté zpravidla snadno prokáže, že havárie vznikla za úplně jiných okolností," popsal jednu z metod podvodníků Horáček z pojišťovny ČSOB.
Podle něho takových případů přibylo od doby, kdy se zákonná hranice škod u dopravních nehod, u nichž musí asistovat policie, zvedla na 100 000 korun, a nepoctivci tak získali větší prostor pro manipulaci.
Generali Pojišťovna: Jako příklad typického pojistného podvodu Cívka uvedl klienta, který pojišťovně nahlásil škodu na motorovém vozidle a nárokoval plnění z povinného ručení, které měl u Generali zdarma rozšířené o krytí rizika střetu se zvěří. "Zřejmě ho k tomu vedla minimální spoluúčast jednoho tisíce korun a tak naaranžoval havárii včetně srnčích chlupů. Vyšetřovací tým však našel rozpory v popisu nehody a nechal u soudního znalce zhotovit posudek o původu zvířecí srsti, která se nacházela na vozidle. A výsledek? Srst pocházela z obchodu s rybářskými potřebami, kde se používá na vázání mušek pro sportovní rybolov. V druhém podobném případě se dokonce jednalo o štětiny z běžného kuchyňského koštěte," popsal dva z případů Cívka.
Stává se také, že si pojištěný sám vystaví fakturu, kterou pak předá Generali. Ani v takovém případě však jeho šance na úspěch nejsou příliš velké. Pojišťovna totiž údaje ověřuje u dodavatele. "Při ověřování údajů u dodavatele likvidátor zjistil, že žádná taková faktura vystavena nebyla. Navíc se pojištěný při jejím falšování dopustil početní chyby," vzpomněl na další pojistný podvod Cívka.
Podvádět se pokusil také majitel vozidla, který při jízdě dostal smyk a narazil do stromu. "K nehodě zavolal Policii ČR, která vše řádně zdokumentovala, sepsala a nehodu na místě uzavřela. Vozidlo ale nebylo havarijně pojištěné. Dva dny po nehodě uzavřel majitel vozidla přes zprostředkovatele havarijní pojištění a s už uzavřenou havarijní pojistkou nahlásil Generali, že havaroval. Jako datum uvedl den po uzavření pojistky. Majitel, v tomto případě už pachatel pojistného podvodu si zřejmě myslel, že Generali nemá možnost nahlížet do policejních záznamů o dopravních nehodách. Touto jednoduchou kontrolou bylo zjištěno, že se nehoda stala již před platností pojištění," přiblížil naivitu jiného podvodníka mluvčí Generali.
Česká pojišťovna: Jedním z odhalených podvodníků byl cyklista, který pojišťovně nahlásil, že jel na kole, když mu náhle vstoupil do jízdní dráhy chodec, kterého lehce zachytil, řidítkem mu roztrhl koženou bundu a rozbil náramkové hodinky značky Longines za 42 tisíc korun. "Poté údajně pokračoval v nekontrolovatelné jízdě a v náklonu se nedokázal vyhnout zaparkovanému osobnímu automobilu Škoda Octavia. Došlo prý ke střetu a poškození jízdního kola, levých předních dveří, skla a střechy vozu. Šetřením vyšlo najevo, že všichni účastníci této fingované nehody jsou členy organizované skupiny pachatelů pojistných podvodů. Nadto bylo dále zjištěno, že předcházejícím majitelem poškozené škodovky byl zmiňovaný klient - cyklista," přiblížil jeden z podvodů Zavoral.
Podvádět se pokusil také řidič luxusního offroadu, který měl mít cestou na Slapy kolizi s hejnem koroptví. Ty mu měly údajně náhle vletět do cesty. "Klient při hlášení pojistné události uvedl, že během nehody byla poškozena nejen přední část auta a čelní sklo, ale že zároveň došlo také k vyjetí vozidla mimo vozovku a následnému střetu s lesním porostem. Nehoda tedy sice byla České pojišťovně nahlášena, avšak k vyplacení pojistného plnění nikdy nedošlo. Pojistnou událost s přívlastkem ´podezřelá´ totiž začali prošetřovat detektivové ČP, kteří zjistili, že poškození terénního vozidla v daném místě, tímto způsobem a v tomto rozsahu nemohlo v žádném případě vzniknout, což potvrdil i přizvaný soudní znalec," poznamenal mluvčí ČP.
Získat peníze za zboží, které nikdy nevlastnil, se pokusil také klient, který ČP nahlásil vloupání do bytu. "Tvrdil, že mu mělo být, mimo jiných věcí, odcizeno také jízdní kolo a audio sestava. Šetřením jsme však zjistili, že pojištěný předložil při likvidaci škody falešné nákupní doklady. Při ověřování pravosti účtenky u společnosti, která ji měla vystavit, vyplynulo, že se jedná o zesilovače, které měl v té době pojištěný u této společnosti v opravě. Zajímavostí je, že zesilovače jsou stále uloženy ve skladu a pojištěný se i přes urgence nemá k jejich vyzvednutí," popsal další častý podvod - falšování dokladů a faktur - Zavoral.
K organizované skupině podvodníků nejspíš patřil také klient, který náhlásil, že mu na Slovensku ukradli osobní auto Mercedes. "Z výsledků šetření detektivů však vyplynulo, že dotyčný automobil byl vyroben pro Austrálii, kde je také provozován a zaregistrován a má tedy i pravostranné řízení. Závěry vyšetřování jasně prokázaly, že pod daným VIN kódem bylo v České republice zlegalizováno jiné vozidlo, a to jak výbavou, tak i druhem karoserie," poodhalil metody podvodníků Zavoral.
Za pojistný podvod až an deset let za mříže
"Lidé, kteří se o pojistný podvod pokusí, si možná ani neuvědomují, že se jedná o trestní čin s horní hranicí sazby nepodmíněného odnětí svobody až na deset let. V případě jeho prokázání bývá zpravidla pozdě na snahu vrátit už vyplacené peníze nebo na zaslání ´objasňovacího´ dopisu, že se vlastně nic nestalo a škoda nemusí být nahrazena," upozornil Cívka z Genarli Pojišťovny.