Pojištění vozidel se letos zásadně mění
9. 2. 2009 – 13:51 | Auto-moto | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Od 1. ledna letošního roku vstoupilo v platnost hned několik významných změn v pojištění vozidel. Novinky se týkají především povinného ručení, změnil se také zákon o provozu na pozemních komunikacích, což se může promítnout i do havarijního pojištění.
Jednou ze zásadních změn platných od 1. ledna je to, že jediným platným dokladem o povinném ručení se stala výhradně takzvaná Zelená karta. Ta je současně mezinárodním dokladem, který platí téměř ve všech evropských státech. Povinnost mít u sebe Zelenou kartu měli dříve čeští motoristé pouze při cestách do zahraničí. Na území České republiky se povinné ručení prokazovalo samostatným dokladem o pojištění, které vydával pojistitel.
Novela zákona č. 168/1999 Sb. doklady sjednotila a od 1. června 2008 se pojištění mohlo prokazovat také Zelenou kartou, od 1. ledna 2009 pak výlučně Zelenou kartou. Pozor je třeba dát na to, aby Zelená karta obsahovala údaje o vozidle, které musí být v souladu se skutečným stavem. Případné změny musí klient nahlásit své pojišťovně a nechat si vystavit nový doklad s aktuálními údaji.
Podpis již není nutný
Do konce roku 2008 platilo zásadní pravidlo, že karta byla bez
podpisu pojistníka neplatná. Na základě rozhodnutí Rady kanceláří
a Evropské hospodářské komise OSN však došlo rovněž s účinností od 1.
ledna letošního roku ke změnám vzoru Zelené karty a dále k rozšíření
její platnosti o Rusko. Z hlediska kontroly pojištění odpovědnosti je
nejpodstatnější skutečnost, že Zelené karty nově již nebudou obsahovat
rubriku pro podpis pojistníka. Lhůta pro používání staršího vzoru
Zelené karty vyprší 31. prosince 2010, proto bude v období od 1. ledna
2009 do 31. prosince 2010 možné prokazovat existenci pojištění
odpovědnosti hned třemi typy:
• Současným vzorem Zelené karty – bez vyznačené územní platnosti pro území Ruska (platným do 31. 12. 2010)
• modifikovaným vzorem současného vzoru Zelené karty s rozšířenou územní platností o Rusko (platným do 31. 12. 2010)
• novým vzorem Zelené karty (platným od 1. 1. 2009).
Zvyšují se limity pojistného plnění
K podstatným změnám došlo od začátku letošního roku i v oblasti povinného ručení. Především se nově stanovily minimální limity pojistného plnění, a to jak pro škody na zdraví, tak i na majetku. U majetkové škody se minimální limit plnění zvýšil z 18 na 35 milionů korun bez ohledu na počet poškozených. Minimální limit pojistného plnění pro škodu na zdraví nebo usmrcení nadále zůstává 35 milionů korun.
Na zvýšení tohoto limitu mají pojišťovny ze zákona čas až do května 2012, všechny však limity na požadované nebo vyšší úrovni mají již nyní. Každá společnost zpravidla disponuje několika variantami – od základních pojistných limitů až po ty maximální, které dosahují stomilionových částek.
Policie pouze k nehodám s vyšší škodou
Od ledna 2009 se také zvýšily limity u majetkových škod pro povinné výjezdy policie k dopravním nehodám ze současných 50 tisíc korun nově na 100 tisíc korun. „Znamená to, že pokud účastníci nehody odhadnou výši škody na méně než 100 tisíc korun, policii volat nemusí. V tom případě je však velice důležité, aby vyplnili záznam o dopravní nehodě,“ říká Marcela Kotyrová z České asociace pojišťoven. Záznam může mít v zásadě libovolnou formu, která bude obsahovat dané náležitosti (místo a čas nehody, identifikaci účastníků a podobně). „Nejlepší je však využít doporučovaný tiskopis »Záznam o dopravní nehodě«, neboli takzvané Jednotné evropské hlášení. To umožňuje vyhotovení identického zápisu ve dvou kopiích, a následně jednu z nich zaslat svým pojišťovnám. Tento materiál poskytne účastníkům dopravní nehody souhrnný přehled všech skutečností, které je ve společném záznamu nutné uvést,“ dodává Marcela Kotyrová. Protokol by měl každý řidič vozit s sebou ve vozidle, při uzavření pojistky jej dostane od své pojišťovny. Jeho nepropisovací verzi pak lze stáhnout z webových stránek České asociace pojišťoven (www.cap.cz) i jednotlivých pojišťoven.
Jakmile ale mají účastníci nehody jakékoliv pochybnosti o výši škody, měli by raději vždy k nehodě volat policii. Lepší je zaplatit pokutu za způsobenou nehodu, než čelit riziku nesprávného odhadu škody. „Diskutovaný poplatek za neopodstatněný výjezd policejní hlídky nakonec nebyl zaveden. Motoristé se tedy nemusejí obávat postihu v případě, že škoda bude nakonec činit méně než 100 tisíc korun, a oni přesto policii přivolají,“ doplňuje Marcela Kotyrová z České asociace pojišťoven. Policii k nehodě je však nezbytné volat vždy, dojde-li při nehodě ke zranění nebo k usmrcení osoby. Dále dojde-li ke škodě na majetku třetí osoby (například k poškození nemovitosti, zaparkovaného vozidla), v případech poškození pozemní komunikace či její části a příslušenství (například dopravní značky, svodidel). Strážci zákona také musí být přítomni u nehod, při nichž dojde k poškození obecně prospěšného zařízení nebo životního prostředí, a také pokud po nehodě nebudeme sami schopni obnovit plynulost provozu.
Více na Profit.cz