Podnikatelé se v době finanční krize zaměřují na podnikatelské rizika více než kdy předtím
2. 3. 2009 – 12:53 | Podnikání | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Podnikatelé se v době finanční krize zaměřují na různá podnikatelské rizika více než kdy předtím. Vyplývá to ze zprávy Business Risk Report společnosti Ernst & Young pro rok 2009. Žebříček deseti hlavních rizik dokládá, že si firmy na celém světě uvědomují důležitost komplexní a důsledné strategie řízení rizik napříč všemi oblastmi.
Respondenti průzkumu, mezi které patří i stovka předních
světových analytiků, považují dopady úvěrové krize a celosvětovou recesi za nejzávažnější
podnikatelská rizika v roce 2009. Tato rizika odsunula z loňské první
příčky např. regulaci a shodu se zákonnými požadavky. Zpráva však potvrzuje, že
byla významně přehodnocena i rizika týkající se poměru rozložení vlivu mezi
zavedenými a rozvíjejícími se trhy, zastaralých obchodních modelů nebo rizika
ohrožující dobrou pověst.
John Murphy, globální partner Ernst & Young pro trhy, říká: „Čas na diskuzi o podnikatelských rizicích
nebyl nikdy vhodnější než právě teď. Nestabilita trhů vzrostla a s ní i
podnikatelská rizika. To, že se některá z těchto rizik umístila v žebříčku tak
vysoko, se dalo předpokládat. Přesto nás překvapilo do jaké míry manažeři věří,
že tato rizika společně ohrožují vlastní životaschopnost podniků. Mnohá rizika, kterým firmy v současné době čelí,
jsou navzájem propojená jako například těžká dostupnost úvěrů, regulace a shoda
se zákonnými požadavky, prohlubující se recese, snižování nákladů a rizika
týkající se dobré pověsti.“
Žebříček
10 hlavních rizik v roce 2009
(pořadí
z roku 2008 je uvedeno v závorkách):
1. Úvěrová krize (2)
2. Regulace a shoda se zákonnými požadavky (1)
3. Prohlubující se recese (-) (Tato kategorie obsahuje makroekonomické faktory včetně potíží firem
generovat příjmy a snižovat náklady)
4. Radikální ekologizace (9)
5. Netradiční hráči (16) (Tato kategorie zahrnuje firmy vstupující na trh z příbuzných trhů nebo
vzdálených lokací)
6. Snižování nákladů (7)
7. Využití talentu (11)
8. Realizace aliancí a transakcí (7)
9. Zastaralost obchodních modelů (-)
10. Rizika ohrožující dobrou pověst (22)
Noví
hráči již představují větší riziko
Rizika spojená se vstupem nových nebo netradičních
konkurentů na trh se posunula ze 16. místa v roce 2008 na 5. místo v roce 2009.
Konkurence roste z různých důvodů, jednak kvůli technickému pokroku nebo díky
změnám v místních předpisech a legislativě. Postupující konvergence v telekomunikačním
a technologickém oboru, boj o zákazníky mezi bankami a pojišťovnami a zvyšující
se konkurenceschopnost rozvíjejících se trhů nabízejí v některých sektorech příležitosti
pro nové konkurenty, kteří chtějí zaujmout podíl na trhu a ohrozit pozici tradičních
hráčů.
„Nová
konkurence z jiných odvětví nebo vzdálených trhů se vzrůstající měrou
považuje mezi tradičními společnostmi za hrozbu, a jsou-li firmy oslabené, například
v důsledku ekonomické krize, stávají se ještě zranitelnější. Rostoucí role
těchto netradičních hráčů byla vidět i před krizí a ta velmi pravděpodobně
jejich nástup ještě urychlí,“ říká Jan Fanta, partner
oddělení podnikového poradenství a řízení rizik Ernst & Young v České
republice.
Nepoužitelné
obchodní modely
Technologický pokrok a rychlé změny ve všech odvětvích průmyslu
vedou k tomu, že se tradiční obchodní modely stávají zastaralými, což nutí firmy
změnit své podnikové strategie a struktury. Význam rizik vyplývajících ze
zastaralých obchodních modelů potvrzuje i fakt, že se letos objevila
v žebříčku nově, a to na 9. příčce.
„Tyto
změny mohou ohrozit podniky více způsoby,“ vysvětluje Jan Fanta. „Nejdůležitějším faktorem při zavádění nových
obchodních modelů bude schopnost udržet současnou úroveň výnosů. Zřejmé je to
například v sektoru sdělovacích prostředků, kde jsou někteří hráči ochotni
nabídnout obsah i služby zadarmo. Tento přístup znamená obrovské riziko pro
udržení tradičních výnosů a tržního podílu zavedených hráčů, a nutí je přijímat
nové modely.“
Pověst řady
průmyslových odvětví je stále více ohrožena klesající důvěrou veřejnosti.
V řebříčku podnikatelských rizik se ohrožení dobré pověsti firmy přesunulo z
22. místa na 10. Také klimatické a ekologické otázky přímo ohrožují firemní
pověst a značku.