Podnikat můžete začít v každém věku
26. 11. 2011 – 12:42 | Podnikání | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Firma Jarmily Janurové nabízí dva tisíce druhů perníků a perníčků. Od klasických, jednoduše zdobených přes perníkové chaloupky až po novinku v podobě miniperníčků například s pepřem či chilli papričkou. Před jednadvaceti lety, kdy s podnikáním začínala, by ale na takový vývoj těžko sázela. Její příběh je důkazem toho, že začít se dá v jakémkoliv věku. Je inspirací i pro ženy, které v rámci projektu Život nápadům teprve o podnikání uvažují.
V roce 1990 bylo Jarmile Janurové 47 let, pracovala v pardubické továrně na perníky, ve které každý den po pásech jezdily tisíce výrobků. Impulzem pro to, začít o perníku přemýšlet i jinak než ve velkém, byla nabídka vyrobit drobné zdobené perníčky na první porevoluční jarmark v Pardubicích. Jarmila Janurová se do toho s kolegyněmi pustila a měly úspěch. Po skončení akce ale už o další rozvoj tohoto směru neměla továrna zájem. V té době ale sílila poptávka po drobných zdobených pochoutkách. Paní Janurové to nedalo a pustila se do pečení perníčků doma. „Ze začátku jsme se potýkali s problémy. Někdy mělo těsto výdutě, jindy nerovný povrch nebo perník rychle tvrdl. Taky zdobení bylo ve srovnání s dnešní kvalitou amatérské, ale postupně jsme naše výrobky zlepšovali,“ vzpomíná paní Janurová.
Dům, ve kterém s rodinou bydlela, se postupně zcela přizpůsobil pekařskému provozu. „Kuchyň sloužila jako pekárna, obývací pokoj jako zdobírna, k bydlení jsme využívali jen ložnici a odrůstající syn svůj pokoj,“ vzpomíná podnikatelka na první čtyři roky provozu své firmy. První rok navíc s manželem stále chodili do práce, takže se pečení vlastních perníčků věnovali až po příchodu domů. „Pekli jsme běžně do půlnoci, do jedné v noci, a druhý den šli do práce, takže nám ani nevadilo, že obývák už není obývák,“ dodává.
Do začátku s elánem
Do práce pro rodící se značku perníčků JaJa postupně zapojila budoucí snachu i její kamarádky. Po roce práce „na dvě směny“ se rozhodla z původního zaměstnání odejít, a to k nelibosti svého okolí, které se obávalo ztráty jistého příjmu. Prosadila i stavbu provozovny na zahradě rodinného domku. „Obavy? Ty jsem neměla. To spíš můj manžel. Měl strach, abychom nepřišli o dům či jak splatíme dluhy. Nakonec z toho všeho měl pásový opar. Byl to totiž on, kdo obíhal úřady a sháněl povolení ke stavbě i provozu. Na to já neměla čas. Když jsme přecházeli do nových prostor, už jsem zaměstnávala sedm pekařek a zdobiček,“ vzpomíná paní Janurová.
Počet zaměstnanců postupně narostl až na současných 30, se kterými rodinný podnik přečkal i krizová léta. Na menší zájem lidí paní Janurová reagovala hledáním nových prodejen, kde by její perníčky mohli nabízet. „Už to nebyly jen velkoodběratelé, brali jsme i menší obchody, kam jsme začali zboží zavážet. Taky jsme zkusili posílat perníčky na dobírku a poprvé za celou historii firmy prodávali i na farmářských trzích.“ Firmě se podařilo přežít. I za to získala ocenění Hospodářské komory Krizi navzdory. Tento diplom ale není zdaleka jediný, který na stěnách kanceláře paní Janurové visí. V roce 2008 jí byl Společenstvem cukrářů propůjčen Řád sv. Ambrože a letos Zlatá medaile M. D. Rettigové věnovaná Asociací kuchařů a cukrářů ČR za práci v oboru. Certifikát má i na to, že může vyrábět pod ochrannou značkou Pardubický perník s Chráněným zeměpisným označením a nedávno získala i ochrannou známku Český výrobek.
Firma JaJa získala i sedm zlatých pohárů, šest zlatých medailí, pět stříbrných a z počátků oborových soutěží i šest bronzových medailí. Řadu ocenění ze zahraničí obdržela za své zdobení snacha Ilona. Ta ale není jediná z příbuzných, kteří se ve firmě angažují. Syn se stará o prodeje perníčků, snacha je zdobičkou a Jarmila Janurová doufá, že u řemesla zůstane i jeden z vnuků.
Perníčky pro Texas i Belgii
Projekt Život nápadům pomáhá ženám uskutečnit první krok v podnikání |
Až 41 procent žen v ČR by začalo podnikat, pokud by mělo v období rozjezdu podnikání k dispozici místo, kam se mohou obrátit pro informace. Projekt Život nápadům proto podporuje ženy, které chtějí začít podnikat nebo rozvíjet své podnikání. Na komunitním webovém portálu tohoto projektu můžete sdílet své představy, nadšení, ale i obavy nebo se jen inspirovat příběhy žen, které svůj nápad již zrealizovaly. Zapojit se můžete také do diskuzí a zeptat se, jaké jsou podnikatelské začátky nebo jak překonat prvotní zábrany a pocit nejistoty. Registrací získáte nejen přístup k nespočtu informací a nástrojů, ale také k odběru pravidelného tematického newsletteru. Projekt vznikl za podpory společnosti GE Money Bank, a je úzce napojen na
Více na adrese www.zivotnapadum.cz. |
Samozřejmě ne na všechno lze s odstupem let pohlížet jen pozitivně. Jarmila Janurová ztratila některé přátele, mnozí její firmě předvídali maximálně rok činnosti. Zažila i řadu kontrol z Okresní hygienické stanice v Pardubicích, kam přicházely anonymy a dotazy, zda je u ní ve firmě všechno v souladu se zákony. Došlo i na telefonické vyhrožování. Teď už kontroly tak často nechodí. Úspěšná podnikatelka dokázala všechny přesvědčit, že co se týče hygieny i kvality výrobků, patří k těm nejlepším. Ostatně největším důkazem je obliba jejích výrobků i za českými hranicemi. JaJa své perníčky vystavuje na Svatováclavském posvícení ve Vídni. Celoročně pak exportuje právě do Rakouska, Polska i na Slovensko. Vánoční sortiment putuje vždy i na Ukrajinu. Nejdále pak JaJa vyvážela do Texasu a její výrobky znají i v Belgii. Zatímco na začátku byla kapacita malé manufaktury 50 perníčků denně, dnes jich produkuje asi dva tisíce.
Rozvoj oboru, kterému vévodí perníkové chaloupky, kolébky či srdce vidí Jarmila Janurová v nových chutích i tvarech. I proto začala experimentovat a v některých miniperníčcích můžete objevit chuť chilli, pepře či konopného semínka. „Chtěla bych udělat celou řadu takových neobvyklých chutí, ale není to jednoduché. Ne všechno koření se k perníku hodí, a tak stále pracujeme na nových výrobcích,“ dodává paní Janurová a věří, že se její chillík či pepřík stane letos v mnoha rodinách zajímavým osvěžením tradičních vánočních tabulí.
- Zina Plchová | Vyšlo na Profit.cz, předplaťe si časopis Profit