Podíl českých firem na světovém obchodu výrazně roste
2. 11. 2010 – 20:47 | Firmy | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Česká republika zvýšila svůj podíl na světovém obchodě za poslední dekádu o 111 procent, a patří tak spolu s Polskem (nárůst o 92 %) mezi nejvíce rostoucí rozvíjející se trhy v Evropě.
Vyplývá to ze studie Mapping World´s úterTrade Connections, kterou zveřejnila v úterý banka HSBC.
Evropa bude podle výzkumu zpracovaného společností Delta Economics pro HSBC v budoucnu hrát zcela jinou roli ve světové ekonomice. "Bude vnímána jako menší spotřebitelský trh, zato s několikanásobně větším inovátorským potenciálem. Její síla bude v následujících deseti letech ve vedení špičkových výzkumných projektů, v biotechnologiích, farmacii, výrobě s vysokou přidanou hodnotou, designu či přístupu k novým myšlenkám," řekl Tomáš Nymburský, ředitel exportních finančních služeb HSBC plc – pobočka Praha a dodal že zpráva zařadila Českou republiku mezi tzv. ustálené výzkumné základny, stejně jako Německo, Velká Británie či Nizozemsko.
Úloha Evropy je nadále významná a v budoucnu může dokonce posílit, až čínská populace zestárne a náklady na asijskou pracovní sílu se zvýší, uvedla studie.
Ze zprávy jednoznačně vyplývá, že mnohé evropské podniky čelí tzv. paradoxu volby mezi pomalým, ale zato trvalým růstem v podobě obchodování s jinými evropskými trhy, nebo rychlým růstem a většími možnostmi, ale i riziky na rozvíjejících se trzích. Mezi vycházející hvězdy patří Afrika, zvláště pak Jihoafrická republika, dále Vietnam nebo východní Evropa.
Evropská sedmadvacítka nadále dominuje téměř ve všech klíčových sektorech hospodářství, kromě oblasti elektrotechnických integrovaných obvodů a výroby telefonních přístrojů. Prvenství si například připisuje v leteckém průmyslu, farmacii, petrochemii, produkci osobních a nákladních vozidel, tiskařském průmyslu či v procesu zpracování informací a dat.
V hodnotě vývozu osobních automobilů téměř dvojnásobně převyšuje Japonsko, což je další nejbližší konkurent. U leteckého průmyslu je to již trojnásobek objemu nejbližšího konkurenta a při vývozu automobilových komponentů dokonce pětinásobek.
Nymburský zdůraznil, že podniky v Evropě budou pro dosažení úspěchu nuceny použít různé strategie podle toho, s kým obchodují. "Čína a Indie jsou stále podobnější Evropě a podniky toho mohou využít v navázání užších partnerství. Na druhé straně je Brazílie s obrovským nevyužitým potenciálem vytvářející své vlastní obchodní modely," uvedl.
Podle zveřejněné studie měla finanční krize v České republice nepochybně vliv na poptávku po financování obchodu. Přestože objem obchodu s Evropskou unií klesl, vývoz do SNS zůstal stabilní, zatímco do Asie a do Evropského sdružení volného obchodu, zejména pak do Norska, rostl. Celkový zahraniční obchod se během posledních dvou let zdvojnásobil a nyní má česká ekonomika všechny předpoklady pro dosažení předpovědi růstu hrubého domácího produktu v letošním roce o 1,6 procenta.
Česká republika je podle HSBC inovativní ekonomikou se zvyšující se konkurenceschopností v oblasti dopravních zařízení, kapitálových statků a spotřebního zboží. Vývoz také rychle roste v odvětvích elektrotechnika, tiskárenské stroje a automatizované zpracování dat. Mnoho menších českých podniků spolupracuje s nadnárodními korporacemi na vývoji globálních informačních systémů a začleňují se tak do mezinárodních výzkumných týmů.
-Dana Rybáková,Mediafax