Platební karty pomalu končí, platit se bude mobilem
24. 5. 2012 – 9:56 | Bankovní účty | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Podle celosvětové sítě poradenských společností KPMG rozšiřování smartphonů a tabletů zvyšuje poptávku po platbách pomocí mobilních zařízení (tzv. m-platbách). Jak firma sdělila ve středu, využívání m-plateb celosvětově do roku 2015 vzroste na 15násobek.
Platby prostřednictvím mobilního telefonu si začaly získávat pozornost už v roce 2000, tehdy ale jejich rozvoji bránilo nedostatečné technické řešení a nízká důvěra v internet. Současný boom chytrých telefonů a tabletů však otevírá nové pole působnosti a vytváří poptávku po jednoduchém a rychlém způsobu on-line placení. Česká republika není výjimkou a na rostoucí počty uživatelů smartphonů už reagovala většina českých bank – například zpřístupněním svého mobilního bankovnictví.
"M-platby jsou nejčastěji využívané u částek od pěti do 400 eur. V České republice se využívají pro platby do 500 korun, nejčastěji se jimi platí za hudbu a videa, předplatné, jízdenky, ale třeba i knihy," uvedl Jan Krob, manažer KPMG Česká republika.
Podle Kroba by do roku 2015 měl objem m-plateb po celém světě vzrůst na 15násobek, a to zejména díky rozšíření bezdrátové technologie NFC. Platby jejím prostřednictvím v současné době představují jen 18 procent hodnoty transakcí, do tří let by jejich objem měl stoupnout na více než třetinu. Podíl dosud nejoblíbenějšího způsobu platby přes SMS zprávu tak mezi ostatními používanými metodami poklesne – ze současných 75 procent na něco málo přes 50 procent.
"Hnacím motorem růstu bude především zvýšená potřeba komfortu, další rozšíření smartphonů a větší uplatnění nových aplikací a prodejních míst typu App Store nebo Google Play. Jde o lukrativní příležitost nejen pro mobilní operátory a banky, ale i pro výrobce přístrojů a dodavatele operačních systémů," domnívá se Krob.
Na vyspělých trzích podle něj už v současné době lze pozorovat souboj zpracovatelů karet a platebních sítí o podíl na transakčních tocích. Na rozvíjejících se trzích se faktory růstu liší podle profilu zákazníka. U zákazníků ve městech bude růst pohánět především potřeba komfortu, ve venkovských a příměstských oblastech bude pravděpodobným impulsem dostupnost.