Platby moderními platební kanály rostou, ale pomaleji než se očekávalo
3. 11. 2010 – 13:07 | Tiskové zprávy | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Třemi nejběžnějšími formami platby na internetu jsou dobírka, hotovostní platba a platba bankovním převodem.
Moderní online platby, jež jsou nejvyužívanějším způsobem platby na internetu v západní Evropě, využívá jen relativně malý podíl obyvatel České republiky, přestože jejich znalost je poměrně slušná. Vyplývá to z výzkumu, který realizovala nákupní galerie Aukro.cz na reprezentativním vzorku tisíce obyvatel České republiky, kteří byli dotazováni osobně.
Více než 90 % uživatelů internetu si již vyzkoušela nakupování na internetu, z celkové populace České republiky má však přímou zkušenost s online obchodováním jen přibližně 48 %. Z odpovědí respondentů nakupujících na internetu vyplývá, že k platbě na internetu používají dobírku (84 %), platbu bankovním převodem (74 %) nebo hotovostní platbu (70 %). Rychlé platební kanály jako platební kartu nebo např. elektronickou peněženku či PayU využilo přibližně 55 % nakupujících. „V západních státech je situace opačná, platbám na internetu dominují právě online platby, které využívá až 90 % nakupujících,“ říká Gabriel Kalapoš, manažer platebních systémů Aukro.cz.
Moderní platební kanály
Moderní rychlé systémy platby jsou podle výzkumu logicky známější mezi těmi obyvateli ČR, kteří na internetu nakupují. Mezi nejčastěji uváděnými moderními platebními kanály byly Mojeplatba Komerční banky, ePlatby Raiffeisenbank, mPeníze mBank, PaySec, PayPal a PayU. V současné době zná tuto možnost platby přibližně pětina respondentů, osobní zkušenost s nimi však má jen poměrně malý zlomek obyvatel. „Čeští uživatelé internetu se nakupování online nebojí, používají však zastaralé platební metody. Zatím si neuvědomují všechny výhody moderních platebních kanálů jako je například jejich jednoduchost při užívání, rychlost v přijímání plateb a bezpečnost transakce,“ říká Gabriel Kalapoš, manažer platebních systémů Aukro.cz, a dodává: „V České republice se zájem o rychlé platební kanály meziročně zvyšuje v řádu několik procent. Je velmi pravděpodobné, že v blízké budoucnosti bude český trh kopírovat trendy viditelné v západním světě.“