Plánujete odchod do důchodu? Zkontrolujte si dobu důchodového pojištění
18. 11. 2012 – 19:25 | Penze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Především lidem, kteří přemýšlejí o odchodu do důchodu, doporučuje Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) zkontrolovat si v dostačeném předstihu doby důchodového pojištění. Stačí požádat o zaslání výpisu dob pojištění. Výše důchodu je přímo závislá na délce získané doby pojištění a na výši výdělků.
Kontrolou výpisu dob důchodového pojištění si lidé ověří údaje v evidenci ČSSZ, které jsou podkladem pro budoucí rozhodnutí o jejich důchodu.
Odchod do důchodu se oddaluje, spočítejte si kdy půjdete vy
Žádost o výpis dob pojištění – tzv. informativní osobní list důchodového pojištění (IOLDP) - lze zaslat písemně na adresu: ČSSZ-Odbor správy údajové základny, Křížová 25, 225 08 Praha 5, elektronicky (email musí být opatřen zaručeným elektronickým podpisem) nebo prostřednictvím datové schránky. Kromě rodného čísla, jména, příjmení (i všech dřívějších příjmení) je důležité uvést i adresu, kam má být IOLDP odeslán.
Informativní list odešle ČSSZ do 90 dnů ode dne doručení žádosti. Výpis obsahuje přehled dob důchodového pojištění (zaměstnání, podnikání, dobu dobrovolného důchodového pojištění), případně náhradních dob pojištění uložených v evidenci ČSSZ a přehled vyměřovacích základů (výdělků) od roku 1986. Žádat o IOLDP je možné jednou za kalendářní rok.
Některé doklady o náhradních dobách pojištění ČSSZ neeviduje. Jde o doklady o studiu, péči o dítě a vojenské službě. Tyto doklady se předkládají až při podání žádosti o důchod na příslušné okresní správě sociálního zabezpečení. Doklady o dobách pojištění v zahraničí si ČSSZ vyžádá u příslušné zahraniční instituce v rámci důchodového řízení.
Jak napravit chyby zaměstnavatele
Co dělat, když chybí doba zaměstnání? K této situaci může dojít, když zaměstnavatel nesplnil svoji povinnost tím, že nevyhotovil evidenční list důchodového pojištění (ELDP) a neodeslal jej ČSSZ. Pokud zaměstnavatel existuje, je nutné ho požádat přímo nebo prostřednictvím příslušné okresní správy sociálního zabezpečení, aby splnil svou povinnost a ELDP vyhotovil dodatečně. V případě, že zaměstnavatel již zanikl a jeho činnost převzala (včetně zaměstnanců) nástupnická organizace, přebírá tím i povinnost vyhotovit ELDP. Tuto povinnost přebírá i případný insolvenční správce či likvidátor.
Nepodaří-li se chybějící dobu zaměstnání prokázat ELDP, mohou za důkaz posloužit náhradní doklady, např. potvrzení zaměstnavatele, zápočtové listy a dále výplatní pásky nebo mzdové listy potřebné zejména po 31. 12. 1995. Pokud lidé žádné náhradní doklady nemají, mohou se obrátit na některý z archivů. Pracovníci okresních správ sociálního zabezpečení mají k dispozici seznamy archivních míst a mohou poradit, kam se v konkrétním případě při dohledání dokladů obrátit, a které z nich jsou dostatečně průkazné. Radu poskytnou i pracovníci call centra pro důchodové pojištění na telefonním čísle: 257 062 860.
Dohledané doklady prokazující získanou dobu pojištění slouží jako podklad okresním správám sociálního zabezpečení k vyhotovení ELDP za zaniklého zaměstnavatele, případně se předkládají při podání žádosti o důchod. Ve výjimečných případech po dohodě s OSSZ lze chybějící dobu zaměstnání prokázat svědeckým prohlášením alespoň dvou svědků.
Až při samotném zahájení důchodového řízení může chybějící dobu došetřit i ČSSZ. V praxi to ale často způsobí prodloužení doby řízení o důchod. „Klientům proto doporučujeme, aby se sami v předstihu podíleli na dohledání dokladů o chybějících dobách pojištění. Přeci jen je i v jejich zájmu doložit neevidované doby pojištění, které ovlivní nárok na jejich důchod. Zájem o stav důchodového pojištění by měl přijít 1 až 2 roky před plánovaným odchodem do důchodu,“ radí ústřední ředitel ČSSZ JUDr. Petr Poncar.