Penzijní připojištění je motivace pro zaměstnance
21. 9. 2007 – 5:30 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
90 % firem, které přispívají zaměstnancům na penzijní připojištění, považuje tento produkt za faktor motivace zaměstnanců a nástroj snížení jejich fluktuace.
Čtěte také:
Reforma snižuje výhodnost hypoték, životního pojištění a penzijního připojištění
Penzijní připojištění se vyplatí, míní lidé
Počet penzijních připojištěných stoupl na 3,8 milionu
Penzijní fond Komerční banky (PFKB) – zisk 529 mil Kč
„Příspěvek zaměstnavatele je v současnosti sjednán u přibližně čtvrtiny všech uzavřených smluv v České republice. Lze očekávat, že se tento podíl bude zvyšovat spolu s tím, jak začnou výhod penzijního připojištění využívat také menší zaměstnavatelé a živnostníci ,“ uvedl předseda představenstva a výkonný ředitel Penzijního fondu Komerční banky Pavel Jirák.
Z výsledků ankety mezi 50 společnostmi různé velikosti a z různých ekonomických oborů vyplývá, že 43 % firem, které poskytují příspěvek zaměstnavatele, přispívá plošně všem zaměstnancům. Pouze 5 % oslovených společností poskytuje příspěvky selektivně – nejčastěji managementu společnosti. Zbylých 52 % společností poskytuje příspěvek při splnění určitých podmínek – například v závislosti na počtu odpracovaných let ve společnosti, typu úvazku nebo výkonnosti zaměstnance.
Pokud firma nabízí příspěvek zaměstnavatele, využívají jej zaměstnanci ve značné míře: u 79 % firem využívá tento benefit více než polovina všech zaměstnanců.
Významnou roli při rozhodování firmy o tom, zda se zapojit do systému penzijního připojištění či nikoli, sehrává také tlak ze strany zaměstnanců. Aktivně cítí tlak na zavedení příspěvku zaměstnavatele více než tři čtvrtiny dotázaných firem. Pouze 13 % společností uvedlo, že požadavek na zavedení příspěvku od svých zaměstnanců nepociťuje. „Existence příspěvku zaměstnavatele přitom bývá zejména u mladých lidí významným motivátorem k tomu, aby se vůbec do systému penzijního připojištění zapojili,“ doplnil Pavel Jirák.
Všechny dotázané firmy, které nepřispívají zaměstnancům na penzijní připojištění, tento produkt sledují a průběžně uvažují o tom, zda příspěvek zaměstnancům nezačít poskytovat.
40 % z těchto firem uvažuje o zavedení příspěvku ještě do konce letošního roku, zbývajících 60 % uvažuje o zavedení příspěvku v horizontu delším než jeden rok. Jako nejčastější důvod, proč příspěvek zaměstnavatele neposkytují, uvádějí tyto firmy legislativu, která ještě není podle managementu společnosti ustálena a firmy čekají na konkrétní podobu penzijní reformy v ČR.
Jako další důvody firmy uvádějí nedostatečný zájem ze strany zaměstnanců, management má prozatím jiné priority, nebo firma přispívá na jiný produkt (životní pojištění ).