Peníze na klik České spořitelny mají bojovat proti lichvářům
5. 6. 2016 – 19:05 | Úvěry | Martin Slapnička | Diskuze:
Podle informací Českého statistického úřadu si až 40 % domácností v České republice netvoří žádné finanční rezervy a následně má problém pokrýt nečekaný výdaj ve výši 10 000 Kč, který jim nabourá rodinný rozpočet. Je to přibližně 1,8 milionu rodin, které žijí od výplaty k výplatě. Po odečtení základních výdajů (potraviny, nájem, oblečení, platby do školy apod.) jim zbydou na účtu pouhé 3 000 Kč. A vyřešit v téhle situaci rozbitou pračku, nebo doplatek za energie je velmi problematické.
Česká spořitelna proto pro klienty připravila praktickou pomoc - Peníze na klik, jednoduchý úvěr pro opakované půjčování menších částek a zodpovědnou protiváhu ne vždy výhodných mikropůjček na trhu.
„Máme zkušenosti, že klienti, kteří řeší nečekaný výdaj a aktuálně na něj nemají peníze, často dostatečně nezváží, od koho, za kolik a jak si půjčit. Nečtou smlouvy a jednoduše se nevýhodně zadluží. Ty nejzávažnější případy mohou skončit v Poradně při finanční tísni. Při vývoji Peněz na klik jsme se inspirovali právě i příběhy klientů, kteří nemají dostatečné rezervy, a nečekaný výdaj je dostal do nepříjemné finanční situace, kterou pak řešili pod tlakem a nevýhodně,“ řekla Veronika Benešová, manažerka nezajištěných úvěrů České spořitelny.
Podle zkušenosti banky si lidé pravidelně nespoří, neodkládají si na neočekávané výdaje. V České spořitelně jim proto radí, ať si alespoň nějakou drobnou částku měsíčně odkládají a vytvoří si vlastní dostupnou finanční rezervu. „Pokud ji ještě nemají, tak jim nabízíme okamžité řešení v podobě Peněz na klik.Klient si určí, jak velkou částku je schopen měsíčně splácet a podle toho mu nastavíme výši rezervy. Splátka by měla být v takové výši, aby nezatížila rozpočet klienta a zároveň aby splácení bylo rychlé,” doplnila Veronika Benešová.
Vedle svého osobního účtu tak má klient k dispozici peníze navíc, které si může opakovaně půjčovat bez dalšího papírování. Na základě podpisu jedné smlouvy získá úvěrový limit s pevnou výší pravidelné měsíční splátky a splácením půjčené částky si ji zároveň obnovuje pro další použití. Peníze má k dispozici 24 hodin denně, převést na svůj účet si je může v bankomatech České spořitelny, v internetovém bankovnictví SERVIS 24, v aplikaci Mobilní banka, telefonicky v Klientském centru nebo osobně v kterékoliv pobočce České spořitelny. Je čistě na klientovi, jak s penězi naloží (jestli zaplatí kartou nákup v obchodě, vybere hotovost z bankomatu nebo třeba zaplatí fakturu převodem z účtu).
Sjednání a vedení služby Peníze na klik je zdarma. Klient platí až tehdy, kdy se rozhodne službu využít (převede si peníze na svůj účet), a to 50 Kč za každé čerpání (klik). Splátky jsou vždy stejně vysoké, stanovené jako 5 % z úvěrového limitu. Klient tedy přesně ví, kolik bude měsíčně platit, a může s tím počítat i ve svém rodinném rozpočtu. Kdykoliv také může vložit mimořádnou splátku zdarma.
Jaké je místo Peněz na klik mezi dalšími úvěrovými produkty České spořitelny? Na pokrytí jednoho měsíce bez příjmu nebo na období mezi dvěma výplatami je nejvhodnější kontokorent. Neměl by primárně sloužit jako půjčka, ale spíš jako pojistka, že z účtu odejdou všechny trvalé platby. Měl by být v takové výši, aby se z něj klient jednou výplatou dostal ven. Kreditní karta je také spíše než úvěrem platebním prostředkem, který se ideální hodí pro nákupy na internetu a v zahraničí nebo pro klienty, kteří si ji oblíbili a vyhovuje jim sledování určitých typů nákupů odděleně od svého osobního účtu. Peníze na klik jsou pak ideálním řešením pro situace, kdy klient občas potřebuje financovat neplánovaný výdaj ve výši okolo 8 tis. Kč a víc a nemá dostatečně velkou rezervu z vlastních zdrojů. Úvěr (půjčka, konsolidace, úvěr od Buřinky) slouží na plánované větší investice typu vybavení domácnosti, koupě nového auta, studium dětí v zahraničí, rekonstrukce bytu apod.