Park automobilů českých občanů se za uplynulých 5 let nezměnil
9. 7. 2007 – 15:50 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
V konci roku 2001 bylo v České republice registrováno celkem 3 523 277 osobních automobilů v průměrném věku 13,61 roku. Z tohoto počtu bylo 39,68 % (1 398 187 ks) ve věku 15 a více let (tedy vozidla roku výroby 1987 a nižšího). Největší podíl přitom měla vozidla domácí výroby (57,38 %) a vozidla z tzv. „východního“ bloku (18,62 %). Ostatní zahraniční vozidla tvořila 24,00 % z počtu vozidel ve věku 15 a více let.
V průběhu uplynulých 5 let však bohužel nedošlo k žádné podstatné změně v podílu vozidel ve věku 15 a více let na celkovém počtu registrovaných osobních automobilů. Z celkem 4 108 610 ks k 31.12.2006 registrovaných osobních automobilů bylo ve stáří 15 a více let (roku výroby 1992 a nižšího) již 1 585 494 osobních aut, tedy opět téměř 40 % (38,59 %) vozového parku. Průměrný věk vozového parku osobních automobilů se přitom zvýšil na 13,87 roku.
K určité změně však přece jenom došlo. Zatímco podíl vozidel domácí výroby na počtu automobilů ve věku 15 a více let se snížil téměř o 10 % (a podíl vozidel z „východního“ bloku se snížil o více než 5 %), na druhé straně podíl ostatních zahraničních vozidel vzrostl a to více než o 14 %.
Z dat vyplývá i další zajímavé porovnání. Jestliže v konci roku 2001 bylo registrováno 1 398 187 osobních automobilů roku výroby 1987 a nižšího, tak v konci roku 2006 bylo těchto vozidel registrováno ještě 882 418 ks. Nutno poznamenat, že v konci roku 2006 se již jedná o vozidla ve věku 20 a více let. Počet těchto vozidel se tedy za 5 let snížil o více než ½ milionu ks (o 515 769 ks). Na tomto poklesu se ale z 65,13 % (- 335 943 ks) podílely značky domácích výrobců, u vozidel z „východního bloku“ činil podíl na poklesu 15,92 % (- 82 107 ks) a u ostatních zahraničních vozů došlo ke snížení o 97 719 ks (podíl na snížení 18,95 %).
Tempo vyřazování starých vozidel z registru je nejvyšší u vozidel domácí výroby, kde za 5 let došlo ke snížení jejich počtu o cca 42 %. U vozidel z „východního bloku“ došlo ke snížení počtu o 31,5 % a u ostatních zahraničních vozidel jen o necelých 30 %.
Stáří registrovaných vozidel v časové řadě má tři „vrcholy“. První (nejnižší) tvoří vozidla ve věku 25 až 31 let, druhý pak osobní automobily ve věku 13 až 24 roků a třetí pak vozy ve věku 5 až 12 let.
Vozidel ve věku 25 až 31 let (to je roku výroby 1982 až 1976) bylo k 31.12.2006 registrováno celkem 252 668 ks. Převažují zde vozidla tuzemské výroby a vozidla z tzv. „východního bloku“. V této první dvacítce je z ostatních zahraničních vozidel pouze VW Golf s téměř 6 500 registracemi a ještě FIAT 127 a VW PASSAT (vozidla FIAT 126 a FIAT 125 byla vyráběna v Polsku). Tato první dvacítka tvoří téměř 85 % vozidel uvedených ročníků výroby. Vozidel ve věku 13 až 24 let (to je roku výroby 1994 až 1983) bylo k 31.12.2006 registrováno celkem 1 355 682 ks. V první dvacítce podle počtu registrací již nejsou žádná vozidla z „východního bloku“ a podíl ostatních zahraničních vozů zde činí více než 35 %. Tato první dvacítka tvoří cca 70 % vozidel uvedených roků výroby.
Vozidel ve věku 5 až 12 let (to je roku výroby 2002 až 1995) bylo k 31.12.2006 registrováno celkem 1 700 343 ks. Podíl zahraničních vozů v první dvacítce dle počtu registrací tvoří téměř 45 %. První dvacítka představuje cca 69 % vozidel uvedených roků výroby.
Vozidel ve věku do 4 let (to je rok výroby 2006 až 2003) bylo k 31.12.2006 registrováno celkem 558 628 ks. Podíl vozů zahraniční výroby v první dvacítce dle počtu registrací zde tvoří necelých 40 % (38,1 %), zbytek (61,9 %) tvoří osobní automobily značky Škoda.. První dvacítka představuje opět cca 69 % vozidel uvedených roků výroby.
Registrovaných vozidel ve věku 32 a více let (vozidla vyrobená před rokem 1976) bylo k 31.12.2006 téměř 6 % (241 289 ks) z celkového počtu osobních automobilů. I zde je možno určit nejvíce registrované značky a typy, např. po jednotlivých „dekádách“.